Συνέντευξη εφ’ολης της ύλης με τη Σοφία Σκουλίκα – Βέλλου στη Ρένα Τζωράκη

Συνέντευξη εφ’ολης της ύλης με τη Σοφία Σκουλίκα – Βέλλου στη Ρένα Τζωράκη




 
Η Σοφία Σκουλίκα –Βέλλου γεννήθηκε στην Αθήνα .Είναι σύζυγος του Κ. Βέλλου αξιωματικού του εμπορικού ναυτικού και ευτυχισμένη μητέρα μιας κόρης .Έχει ταξιδεύσει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες .Μεγάλη της αδυναμία η θάλασσα από την οποία αντλεί και την έμπνευσή της .Συνηθίζει να λέει: «Για μένα η ποίηση δεν χρειάζεται να είναι τέλεια...Αρκεί μόνο ,να είναι αληθινή. να με αγγίζει ,ό,τι αγαπώ ...από ό,τι πονώ ό,τι πονάς να μου θυμίζει.»
Η ποίησή της μεστή,ουσιαστική,χωρίς περιττά στολίδια,και και εκφραστικά εφφέ,πολυσύνθετες λέξεις,και ακαταλαβίστικες έννοιες…
Μια γραφή απλή, εκφραστική ,γεμάτη απλότητα, λιτότητα ,έντονο το συναίσθημα, που πάλλεται μέσα στους στίχους και δονεί αληθινά την ψυχή…
Όπως πρέπει να είναι τα ποιήματα,να αγγίζουν τον κάθε αναγνώστη…Άλλωστε τι να την κάνεις την ποίηση,όταν δεν μπορείς να την κατανοήσεις και να είσαι αναγκασμένος να είσαι πάνω από ένα λεξικό για να ερμηνεύσεις κάποιες έννοιες;
Ας την γνωρίσουμε όμως καλύτερα μέσω των ερωτήσεων που της έκανα και τις απαντήσεις που μου έδωσε:

-Να σας καλωσορίσω  στην εφημερίδα μας και να σας ευχαριστήσω για την αποκλειστική συνέντευξη που μας δίνετε.
Πείτε μου σας παρακαλώ πολύ τι σημαίνει για σας Ποίηση;

 -Και γω σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια με τη σειρά μου …Δεν ξέρω ίσως τι είναι  ποίηση Ρένα  μου ,ξέρω τι άνθρωπος είναι ο ποιητής .Είναι ο ολομόναχος άνθρωπος που προσπαθεί να πετύχει τον σκοπό του και κανείς δεν πρόκειται να τον σταματήσει .Ούτε ευλογημένες στιγμές ούτε καταραμένες ώρες ,μέρες .Βλέπεις φίλη μου η ζωή πάντα κερδίζει .Έχει ο ποιητής μέσα του την παθιασμένη αναζήτηση ζωή του είναι ένα τραγούδι για τον άνθρωπο
Για μένα η ποίηση δεν χρειάζεται να είναι τέλεια...Αρκεί μόνο ,να είναι αληθινή. να με αγγίζει ,ό,τι αγαπώ ...από ό,τι πονώ ό,τι πονάς να μου θυμίζει.
ποίηση θεία φλόγα μυαλού που το φιλά η αθανασία .. κερνώντας κρασί αθάνατο το έχει φέρει από ψηλά από τα ουράνια τα αστερία μαζί με θεια καρτερία…
Σε ένα μου ποίημα με τίτλο  Είδηση έχω γράψει:
Είδηση
Ο ποιητής,
που με σχοινί από λέξεις
έχει κρεμαστεί,
όλα τα είχε δει,
όλες τις λέξεις είχε γράψει:
αλήθεια – ψευδαίσθηση,
τρόμος – γαλήνη,
ερώτηση – απάντηση,
αυγή – νύχτα,
μοναξιά - συνεύρεση,
υπόσχεση - αθέτηση,
ιστορία – ποίηση,
φορτίο - όρκος,
αγάπη – μίσος,
ημικύκλιο - κύκλος,
ειρήνη- πόλεμος
θάλασσα – στεριά,
γλάρος - αετός,
σελήνη - ήλιος
φτώχεια - πλούτος,
θάνατος - ζωή.
Και
πήρε τόσα λίγα από τη ζωή,
που έφυγε μέσα σε πίκρας ωκεανό,
για ό,τι δεν έζησε, για ό,τι έζησε...

-Ποιοί ποιητές και γενικά λογοτέχνες καθόρισαν τη ζωή σας;
-Μου αρέσουν οι ποιητές που έχουν ρεαλισμό και λυρικότητα . λιτό λόγο …
-Αν σας  έλεγα με λίγες γραμμές να μου χαρακτηρίσετε  την Σοφία Σκουλίκα-Βέλλου τι θα μου  λέγατε;
-Μια γυναίκα που αγαπά την θάλασσα που έχει μέσα της εικόνες, ήχους, μυρουδιές από εκείνη
-Από που εμπνέεστε  για να γράψετε γενικά;
-Εμπνέομαι συνήθως από την φύση ,την θάλασσα, τον έρωτα, από την άσπρη ψίχα της ψυχής του ανθρώπου αλλά και από τον πόνο του ..
-Ο έρωτας τι ρόλο παίζει στη ζωή σας;
-Σαν ποιήτρια που είμαι λατρεύω τον έρωτα με τις αγωνίες του τους πόθους του... ανεκπλήρωτους η εκπληρωμένους ..
Θέλω αυτόν τον έρωτα
«Τον έρωτα που τρυπά την καρδιά
σαν μεγάλα καρφιά...
Θέλω αυτόν τον έρωτα
σαν τσιγάρο που μου κάνει κακό.
Δεν θέλω εγώ κοσμική μεταβολή.
Θέλω μόνο μια απλή ζωή, σωστή.
Να με κεντά ο έρωτας κάθε λεπτό,
να με χαϊδεύει.
Αυτό θέλω μόνο.
Να είναι δάσκαλος αυτός,
και πάντα αρχάρια εγώ.
Αυτό θέλω μόνο.»

-Ο θάνατος σαν ιδέα σας  τρομάζει;
Όχι δεν με τρομάζει ο θάνατος γιατί αγαπώ με πάθος την ζωή με τις πίκρες της και τις μικρές χαρές της


 -Τι σημαίνει για σας ευτυχία είστε  ευτυχισμένη;
-Ευτυχία για μένα είναι η δημιουργία ενός ποιήματος , τα παιδιά που γελούν οι άνθρωποι που χαμογελούν.


 -Ο μεγαλύτερος φόβος σας;
-Δεν φοβάμαι ο κάθε άνθρωπος έχει την μοίρα του και κάνεις δεν ξέρει το τέλος του… Από τη φύση μου είμαι πάντα αισιόδοξο άτομο…



 -Έχετε  πραγματοποιήσει  τα όνειρα σας; Οραματίζεστε ,ονειρεύεστε;
-Όχι δεν τα έχω πραγματοποιήσει όλα τα όνειρα μου όπως φαντάζομαι και άλλοι άνθρωποι στη γη .
Σαν ποιήτρια θέλω να γίνω ένα όμορφο δένδρο, δυνατό στον κήπο της ποίησης ..


·          -Για να γνωρίσει ο κόσμος την γραφή σας ένα αντιπροσωπευτικό σας ποίημα...

- «Πάψε να μιλάς για θάλασσα ,
·         Μίλα μόνο για τη γη. Χρόνια  κουβαλώ αίμα αλάτι , από την θάλασσα πηγή....
Ξέρω για δράκοντες , για κύματα βουνά .
 Της σκάλισα , με νύχια όνειρα παλιά .
Τολμώ να πλέω, λόγια μαγικά της λέω. Με την τέχνη μου τη μαγεύω δεν θέλω δόξες , στεφάνια. έχω του ήλιου ακτίνες , έχω θαλασσινά νερά . Έχω άνεμο γλυκομίλητο... εγώ, μόνο για θάλασσα θα σου μιλώ. Γιατί την πλανεύτρα την έχω μόνο εγώ…»

·         ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Τον έρωτα κάνω προσευχή, την αγάπη φλόγα, παραζάλη, την απελπισία μου αντοχή, για να έρθεις κοντά μου πάλι. Μη νοιώσεις καμιά ενοχή, μη νοιώσεις απελπισίας πάλη. Την αγάπη μας μην αλλάξεις με μιαν άλλη... Μην αφήνεις το μυαλό σου να αλητεύει. Μην αφήσεις την αγάπη να ζητιανεύει. Θέριεψε μέσα μου η δική σου μορφή, το αποψινό ετούτο βράδυ...

«Καημένα στιχάκια, κύκλο να κάνετε, παιδιών θυμούς, ξεχασμένες αγάπες, θάλασσας κύματα, πίκρες... Ανθρώπων εικόνες καθαρές, μεγάλες ιδέες, απογοήτευσης οιμωγές, της βρεφικής κούνιας ευφροσύνες, του μέλλοντος αρνήσεις ή επιδιώξεις .»
·          

·         - Πιστεύετε στο θεό;
-Ναι πιστεύω στο Θεό στην καλοσύνη και την αγάπη του στον άνθρωπο ο Θεός είναι ότι ανώτερο για μένα
·         Η αγάπη κάνει τους ανθρώπους  να ξεχωρίζουν από τα ζώα… και πιστεύω πως θα  ξαναεπιστρέψουμε και πάλι στον κόσμο το αρχέγονο της Αγάπης…
·         -Κλείνοντας θα  σας κάνω μια ερώτηση που την κάνω σε όλους τους λογοτέχνες ,κοινή για όλους, σήμερα με την κατάσταση που βιώνει η χώρα μας τι θα  λέγατε στον ελληνικό λαό  για να τον εμψυχώσετε  και τι νομίζετε θα βγούμε από το σκοτεινό τούνελ της οικονομικής κρίσης και του σκοταδισμού πώς;

·         - Είμαι αισιόδοξο άτομο, θα βρούμε λύση σε πολλά προβλήματα γρήγορα, αργά δεν ξέρω αλλά όπως όλοι ελπίζω…
«χώρα που ξέρεις την συμφορά να την κάνεις της Ιστορίας δόξα, χαρά ....»

   (Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ενδοχώρα και το περιοδικό Νόημα)

Οι αναδημοσιεύσεις επιτρέπονται σε όλους μονάχα με την αναφορά πηγής…
Κατοχυρωμένα πνευματικά δικαιώματα
Επισημαίνεται πάντως ότι κατά το Ν.238/20,(όπως έχει τροποποιηθεί με το Ν2121/93 και ισχύει σήμερα) και κατά τη Διεθνή Σύμβαση της Βέρνης (που έχει κυρωθεί με το Ν.100/1975) απαγορεύεται η αναδημοσίευση, η αποθήκευση σε κάποιο σύστημα διάσωσης και γενικά η αναπαραγωγή των παρόντων  στίχων , με οποιαδήποτε τρόπο ή μορφή, τμηματικά ή περιληπτικά ,στο πρωτότυπο, ή σε μετάφραση, ή άλλη διασκευή,  χωρίς τη γραπτή άδεια του εκδότη.
Σας ευχαριστώ θερμά:
Ρένα Τζωράκη

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια