Ορφικός ύμνος στον Πάνα αρχαίο κείμενο - μετάφραση και λίγα λόγια για το Θεό αυτό

Ορφικός ύμνος στον Πάνα αρχαίο κείμενο - μετάφραση και λίγα λόγια για το Θεό αυτό










Πνα καλ κρατερν, νμιον, κσμοιο τ σμπαν, ορανν δ θλασσαν δ χθνα παμβασλειαν κα πρ θνατον· τδε γρ μλη στ τ Πανς. λθ, μκαρ, σκιρτητ, περδρομε, σνθρονε ραις, αγομελς, βακχευτ, φιλνθεε, στροδαιτε, ρμοναν κσμοιο κρκων φιλοπαγμονι μολπι, φαντασιν παρωγ, φβων κπαγλε βροτεων, αγονμοις χαρων ν πδακας δ τε βοταις, εσκοπε, θηρητρ, χος φλε, σγχορε νυμφν, παντοφυς, γεντωρ πντων, πολυνυμε δαμον, κοσμοκρτωρ, αξητ, φαεσφρε, κρπιμε Παιν, ντροχαρς, βαρμηνις, ληθς Ζες κερστης. σο γρ πειρσιον γαης πδον στρικται, εκει δ καμτου πντου τ βαθρροον δωρ κεανς τε πριξ † ν δασι † γααν λσσων, ἀέριν τε μρισμα τροφς, ζωοσιν ναυσμα,   κα κορυφς φπερθεν λαφροττου πυρς μμα. βανει γρ τδε θεα πολκριτα σασιν φετμας· λλσσεις δ φσεις πντων τας σασι προνοαις βσκων νθρπων γενεν κατ περονα κσμον. λλ, μκαρ, βακχευτ, φιλνθεε, βαν π λοιβας ειροις, γαθν δ πασον βιτοιο τελευτν Πανικν κπμπων οστρον π τρματα γαης.

Μετάφραση:
Τον Πάνα προσκαλώ τον ίσχυρόν, των ποιμενικόν το σύμπαν του κόσμου  τον ούρανόν και την θάλασσαν και την γήν πού είναι βασίλισσα των πάντων, και το αθάνατον πυρ διότι αυτή είναι τα μέλη του Πάνος. Έλα εσύ πού είσαι μακάριος, πηδηχτής, πού τρέχεις γύρω. και κάθεσαι στον ίδιο θρόνο με τάς ώρας εσύ πού τα μέλη σου μοιάζουν με της γίδας, ό μανιακός, πού εύκολα ενθουσιάζεσαι και περνάς τη ζωή σου μέσα σε σπήλαια· εσύ υφαίνεις την άρμονίαν του κόσμου με παιχνιδιάρικο τραγούδι, εΐοαι ό βοηθός των φαντασμάτων και ό δημιουργός μεγάλων φόβων εις τους ανθρώπους· χαίρεσαι να είσαι στις πηγές με γιδοβοσκούς και βοίδοβοσκούς και βλέπεις μακρυά, είσαι κυνηγός, φίλος της Ηχους, καί χορεύεις μαζί με τις νύμφες παράγεις τα πάντα, είσαι πατέρας των πάντων, εσύ ό θεός με τα πολλά ονόματα είσαι κυρίαρχος του κόσμου, αύξητής (συντελείς εις την αύξησιν), φέρεις το φως, είσαι ό καρποφόρος Παιάν χαίρεσαι στα σπήλαια, υπερβολικά θυμώνεις, καί είσαι αληθινός Ζευς με κέρατα διότι εις εσένα στηρίζεται το άπέραντον δαπεδον της γης καί υποχωρεί το βαθύ ρεύμα του ακαταπόνητου πόντου.
καί ο Ωκεανός ελίσσεται γύρω από τ ην γήν μέσα στα νερά· καί το έναέριον μέρος της τροφής, πού είναι σπινθήρ ζωής εις τα ζωντανά καί το μάτι του ελαφρότατου πυρός επάνω από την κορυφήν διότι αυτά τα θεϊκά, πού είναι πολυποίκιλα, προχωρούν  δια των ιδικών σου εντολών συ μεταβάλλεις τάς φύσεις (την φυσικήν κατάστασιν) όλων τον πραγμάτων κατά τάς ίδικάς σου προβλέψεις καί τρέφεις το γένος των ανθρώπων εις τον άπέραντον κοσμον.
Άλλα βάδιζε (έλα) εις τάς ίερωτάτας σπονδάς συ ό μακάριος, πού είσαι γεμάτος από βακχικήν μανίαν. Ο ενθουσιώδης, καί δόσε να εχωμεν καλόν τέλος του βίου καί δίωξε την μανίαν του πανικού (τον μανιακον πανικόν) εις τη πέρατα της γης.







Η πιο πιθανή ετυμολογία του ονόματος  Πάνα φέρεται εκ της ρίζας Πα = περιποιούμαι, φυλάσσω και εξ αυτού πάομαι και λατινικό pasco = βόσκω.


 Ο Μαξ Μύλλερ δίνει ερμηνεία εκ του σανσκριτικού «Παβάνα» (= άνεμος) για αυτό ο Πάνας φέρεται να συμβολίζει το ελαφρύ άνεμο κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες.
Η εμφάνιση του Πάνα στην Ελληνική μυθολογία  φαίνεται να ανάγεται στον 7ο αιώνα π.Χ.
Σύμφωνα με τις επικρατέστερες παραδόσεις γεννήθηκε στο όρος Λύκαιον της Αρκαδίας. Μόλις όμως τον αντίκρισε η μητέρα του τον εγκατέλειψε τρομαγμένη από τη μορφή που είχε, με δύο κέρατα κατσικιού στο κεφάλι, μυτερά αυτιά, γενειοφόρος και τραγοπόδαρος. Ο Ερμής που αντιλήφθηκε τη σκηνή έσπευσε και προστάτευσε τον έκθετο Πάνα τον οποίο και μετέφερε στον Όλυμπο όπου και τον παρουσίασε στον Δία και τους άλλους θεούς οι οποίοι και τον καλοδέχθηκαν. Στη συνέχεια επέστρεψε και ανατράφηκε από τις αρκαδικές  Νύμφες, οπότε και έγινε φίλος του  Διονύσου και εμφανίσθηκε περισσότερο σαν  προστάτης των γεωργών και κτηνοτρόφων και των προϊόντων τους, φίλος του κρασιού και του γλεντιού.

Ο Πάνας ήταν ο σύντροφος των Νυμφών και ακούραστος εραστής κάθε νέας ή νέου που πλησίαζε το χώρο του δηλαδή την Φύση. Προστάτης του πολλαπλασιασμού των αιγοπροβάτων δεν άργησε να θεωρείται και ο ίδιος επιβήτορας ακόμη και αυτών. Αγαπούσε τη φυσική υπαίθρια ζωή όπου περνούσε ώρες ατέλειωτες παίζοντας με το ποιμενικό του αυλό, τη σύριγγα. Λέγεται μάλιστα ότι η Σύριγγα ,ήταν και αυτή Νύμφη η οποία προκειμένου να τον αποφύγει μεταμορφώθηκε σε καλαμιά. Τότε ο Πάνας έκοψε απ΄ αυτή ανόμοια τεμάχια καλαμιού τα οποία και ένωσε σε σειρά και δημιούργησε τον αυλό του.

Οι ερωτικές του περιπέτειες που είχε με τις διάφορες Νύμφες είναι πολλές σημαντικότερη των οποίων φέρεται εκείνη της αποπλάνησης της Σελήνης, (ιδεατή ερμηνεία της Νέας Σελήνης)
Χαρακτηριστικός επίσης, σχετικά με το πρόσωπό του, είναι και ο θρύλος ότι στη  Μάχη  του Μαραθώνα ,βοήθησε τους Έλληνες  κατά των Περσών , με δυνατές και τρομακτικές φωνές επαναλαμβάνοντας ρυθμικά το όνομά του "παν - παν - παν.... με συνέπεια οι Πέρσες, ακούγοντάς τον, καταλήφθηκαν από πανικό (λέξη που προέρχεται από το όνομα Παν) όπου και υποχώρησαν.



Ο Παν συμβολίζει τον μύστη, την ψυχή που αναρριχάται στο πνευματικό οικοδόμημα, το όρος της αρετής.
“Αιξ ουρανία” σημαίνει και λαμπρό πυρώδες μετέωρο.
Ο ίδιος είναι Θεός των ψυχών και των μυστών που τους βοηθά σε αυτό το έργο.
Σύμβολο του η αίγα που αναρριχάται στα δύσβατα μονοπάτια των βουνών.
Η αναρρίχηση των ψυχών γίνεται με τρόπο μουσικό, με την σύριγγα του Πανός, και με την αρμονία.
Τα πιο γνωστά επίθετα του Πάνα:
Αιγόκερος, Αστροδίαιτος, Αντροχαρής, Βακχευτής, Ερημονόμος, Θεσπέσιος, Κρημνοβάτης, Κοσμοκράτωρ, Κεράστης, Ορειβάτης, Πιτύστεπτος, Συρικτής, Φίλαμνος, Φιλένθεος.

Ας τα δούμε αναλυτικά: 







Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια