Η
λέξη Ελευθερία στην αέναη πορεία του χρόνου.
Γράφει η Ρένα Τζωράκη
Γράφει η Ρένα Τζωράκη
Δεν ξέρω,
μα στην καρδιά μου ,
χωρά μια μόνο λέξη
«Ελευθερία!»
Ελευθερία , που σε γεμίζει με χαρά.
Πληρότητα ,μόνο σου δίνει
και την Ασχήμια ,τα σκοτάδια να νικάς.
Ελευθερία κρυμμένη μέσα στην Αγάπη,
Αδούλωτη ,σημαίνει εύψυχη ψυχή
μια λέξη θεία,
που αναπτύσσει
και σε φτερώνει
σε κάνει δυνατή.
Τα πάθη σου να χαλιναγωγήσεις
στην Ιερότητά Σου μέσα να βρεθείς,
το Φως του κόσμου ν’ ανταμώσεις
και την Αιώνια Ζωή.
(Από την ποιητική μου συλλογή Στοχασμοί με τίτλο Ελευθερία»
μα στην καρδιά μου ,
χωρά μια μόνο λέξη
«Ελευθερία!»
Ελευθερία , που σε γεμίζει με χαρά.
Πληρότητα ,μόνο σου δίνει
και την Ασχήμια ,τα σκοτάδια να νικάς.
Ελευθερία κρυμμένη μέσα στην Αγάπη,
Αδούλωτη ,σημαίνει εύψυχη ψυχή
μια λέξη θεία,
που αναπτύσσει
και σε φτερώνει
σε κάνει δυνατή.
Τα πάθη σου να χαλιναγωγήσεις
στην Ιερότητά Σου μέσα να βρεθείς,
το Φως του κόσμου ν’ ανταμώσεις
και την Αιώνια Ζωή.
(Από την ποιητική μου συλλογή Στοχασμοί με τίτλο Ελευθερία»
Σήμερα πιο πολύ από ποτέ, η λέξη Ελευθερία είναι τόσο επίκαιρη, σήμερα που επικρατεί η
πλήρη υποταγή του Πνεύματος στο Φόβο και
το Αδιέξοδο, λόγω της «φτιακτής»
οικονομικής κρίσης και του
Παγκοσμιοποιημένου Απολυταρχισμού και Σκοταδισμού….
Στην Ελλάδα οι άνθρωποι ,για πρώτη φορά λάτρεψαν την Ελευθερία σε όλες της τις μορφές,για το λόγο αυτό,αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν…
Ελλάδα και Ελευθερία δυό έννοιες ταυτισμένες με την ίδια τη Ζωή .
Ελεύθερη πολιτεία,που θα απαρτίζεται από ελεύθερους πολίτες,είναι το ιδανικό του Έλληνα της κλασικής εποχής.
Το κάθε άτομο, χρωστούσε να υψωθεί σε ελεύθερη προσωπικότητα αδούλωτο φρόνημα, που μπορούσε να μετατρέψει τον εξωτερικό καταναγκασμό σε εσωτερική πειθαρχία και να κάνει το θέλημα, όχι τόσο των άλλων,μα της ίδιας του της ψυχής…
Ταύτισαν οι Έλληνες την ευδαιμονία με την ελευθερία, την ελευθερία με την ευψυχία και αγωνίστηκαν όχι μονάχα για να αποκτήσουν στα πεδία της μάχης, αλλά και για να την καλλιεργήσουν σε περίοδο Ειρήνης.
Κάθε μορφή πολιτισμού τους αποτελεί και μια μορφή ελευθερίας.
Με τη φιλοσοφία και την επιστήμη, απελευθέρωσαν το Ανθρώπινο πνεύμα,το απάλλαξαν από την άγνοια,από τις προκαταλήψεις και τα δόγματα που φανατίζουν και τον έκαναν ένα σκεφτόμενο-λεύτερο Άνθρωπο που δρα και ενεργεί με ηθικότητα αξίες και Αγάπη.
Η προσήλωση στην ιδέα της ελευθερίας έρχεται σαν υψηλή επιταγή,όλων εκείνων που θυσιάστηκαν σε όλες τις εποχές,αλλά ταυτόχρονα σαν χρέος μπροστά στο σύγχρονο ελληνικό λαό, που ύστερα από 400 ολόκληρα χρόνια Σκλαβιάς και υποταγμένοι στο Φόβο, βρήκε τη δύναμη, με το αίμα του να γίνει και πάλι λεύτερος και να σπάσει τις βαριές αλυσίδες της δουλείας και της εκμετάλλευσης.
Αυτό και μόνο μας κάνει να συντελέσουμε με όλες μας τις Δυνάμεις στη δημιουργία μιας κοινωνίας, όπου όλοι οι πολίτες ,θα σέβονται τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, για να αξιωθούν και το σεβασμό των άλλων ανθρώπων, για τη δική τους Ελευθερία.
Να κατανοήσουμε όλοι μήπως η Ελευθερία είναι μεν δώρο θεικό,αλλά δεν προσφέρεται μια για πάντα στους Ανθρώπους,είναι ένα βραβείο,που αποκτά καθημερινό μόχθο ,γιατί διαφορετικά θα επαληθευτεί η φράση του Ρουσώ,
«Ο άνθρωπος γεννήθηκε λεύτερος, μα παντού είναι αλυσοδεμένος.»
Τότε θα έχουμε την επίγνωση της ευθύνης που χαρακτηρίζει τον ελεύθερο άνθρωπο σε όλα τα μέρη της Γης και θα γνωρίσουμε την αληθινή Ελευθερία, που προκύπτει από την φράση:
«Παρά το ελεύθειν όπου ερά τις.»Σε απόδοση νεοελληνικής σημαίνει «Να πηγαίνει κάποιος εκεί που αγαπά,εκεί δηλαδή ,που πράγματι επιθυμεί.»
Και τότε θα κάνουμε βίωμα Ζωής την φράση από τον Επιτάφιο του Περικλή: «Το εύδαιμον το ελεύθερον, το δ’έλεύθερον το εύψυχον».
Εύδαιμον: Ευδαιμονία είναι , η υπέρτατη αρχή του βίου είναι η ευτυχία του ατόμου. Για το Σωκράτη η εσωτερική ευτυχία συνδέεται με τη χρηστότητα και την αρετή.
Ο Αριστοτέλης δίδασκε ότι η ευδαιμονία επιτυγχάνεται και θεμελιώνεται στον ενάρετο βίο.
Ο Ιησούς Χριστός μας αποκάλυψε την αληθινή φύση και το όνομά της: Αγάπη…
Στην Ελλάδα οι άνθρωποι ,για πρώτη φορά λάτρεψαν την Ελευθερία σε όλες της τις μορφές,για το λόγο αυτό,αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν…
Ελλάδα και Ελευθερία δυό έννοιες ταυτισμένες με την ίδια τη Ζωή .
Ελεύθερη πολιτεία,που θα απαρτίζεται από ελεύθερους πολίτες,είναι το ιδανικό του Έλληνα της κλασικής εποχής.
Το κάθε άτομο, χρωστούσε να υψωθεί σε ελεύθερη προσωπικότητα αδούλωτο φρόνημα, που μπορούσε να μετατρέψει τον εξωτερικό καταναγκασμό σε εσωτερική πειθαρχία και να κάνει το θέλημα, όχι τόσο των άλλων,μα της ίδιας του της ψυχής…
Ταύτισαν οι Έλληνες την ευδαιμονία με την ελευθερία, την ελευθερία με την ευψυχία και αγωνίστηκαν όχι μονάχα για να αποκτήσουν στα πεδία της μάχης, αλλά και για να την καλλιεργήσουν σε περίοδο Ειρήνης.
Κάθε μορφή πολιτισμού τους αποτελεί και μια μορφή ελευθερίας.
Με τη φιλοσοφία και την επιστήμη, απελευθέρωσαν το Ανθρώπινο πνεύμα,το απάλλαξαν από την άγνοια,από τις προκαταλήψεις και τα δόγματα που φανατίζουν και τον έκαναν ένα σκεφτόμενο-λεύτερο Άνθρωπο που δρα και ενεργεί με ηθικότητα αξίες και Αγάπη.
Η προσήλωση στην ιδέα της ελευθερίας έρχεται σαν υψηλή επιταγή,όλων εκείνων που θυσιάστηκαν σε όλες τις εποχές,αλλά ταυτόχρονα σαν χρέος μπροστά στο σύγχρονο ελληνικό λαό, που ύστερα από 400 ολόκληρα χρόνια Σκλαβιάς και υποταγμένοι στο Φόβο, βρήκε τη δύναμη, με το αίμα του να γίνει και πάλι λεύτερος και να σπάσει τις βαριές αλυσίδες της δουλείας και της εκμετάλλευσης.
Αυτό και μόνο μας κάνει να συντελέσουμε με όλες μας τις Δυνάμεις στη δημιουργία μιας κοινωνίας, όπου όλοι οι πολίτες ,θα σέβονται τα δικαιώματα όλων των ανθρώπων, για να αξιωθούν και το σεβασμό των άλλων ανθρώπων, για τη δική τους Ελευθερία.
Να κατανοήσουμε όλοι μήπως η Ελευθερία είναι μεν δώρο θεικό,αλλά δεν προσφέρεται μια για πάντα στους Ανθρώπους,είναι ένα βραβείο,που αποκτά καθημερινό μόχθο ,γιατί διαφορετικά θα επαληθευτεί η φράση του Ρουσώ,
«Ο άνθρωπος γεννήθηκε λεύτερος, μα παντού είναι αλυσοδεμένος.»
Τότε θα έχουμε την επίγνωση της ευθύνης που χαρακτηρίζει τον ελεύθερο άνθρωπο σε όλα τα μέρη της Γης και θα γνωρίσουμε την αληθινή Ελευθερία, που προκύπτει από την φράση:
«Παρά το ελεύθειν όπου ερά τις.»Σε απόδοση νεοελληνικής σημαίνει «Να πηγαίνει κάποιος εκεί που αγαπά,εκεί δηλαδή ,που πράγματι επιθυμεί.»
Και τότε θα κάνουμε βίωμα Ζωής την φράση από τον Επιτάφιο του Περικλή: «Το εύδαιμον το ελεύθερον, το δ’έλεύθερον το εύψυχον».
Εύδαιμον: Ευδαιμονία είναι , η υπέρτατη αρχή του βίου είναι η ευτυχία του ατόμου. Για το Σωκράτη η εσωτερική ευτυχία συνδέεται με τη χρηστότητα και την αρετή.
Ο Αριστοτέλης δίδασκε ότι η ευδαιμονία επιτυγχάνεται και θεμελιώνεται στον ενάρετο βίο.
Ο Ιησούς Χριστός μας αποκάλυψε την αληθινή φύση και το όνομά της: Αγάπη…
Στη νεώτερη φιλοσοφία επανέρχεται με τη σημασία της
κοινωνικής ευημερίας , της ωφέλειας και της ευτυχίας όσο το δυνατόν
περισσότερων ανθρώπων.
Τι είναι
αλήθεια Ευτυχία; Το χαμόγελο λίγο πριν
αφεθείς στην αγκαλιά του Μορφέα ,μετά από μια δύσκολη μέρα. Η εσωτερική γαλήνη
και Ειρήνη, που σου δίνει η βεβαιότητα ότι το πάλεψες και σήμερα, άσχετα από το
αποτέλεσμα, ότι έδωσες τη μάχη σου με φρόνημα γενναίο, σαν Ελεύθερος και
συνειδητοποιημένος άνθρωπος, στα μικρά ή στα μεγάλα που προέκυψαν.
Το Λεύτερον: εννοούμε την πνευματική ελευθερία μακριά από το φόβο και την προκατάληψη, μακριά από κάθε εγωιστική και οπορτουνιστική σκέψη, κάθε μικρότητα που περιορίζει τις βλέψεις σου στην απόκτηση υλικών μόνον πραγμάτων, ή εφήμερης και παροδικής δόξας. Ελευθερία να επιλέγεις, να διατυπώνεις τις σκέψεις σου χωρίς φόβο και πάθος. Ελευθερία να μάχεσαι για το σωστό και το δίκαιο από Αγάπη για τον άνθρωπο.
Το Εύψυχον:
Το Λεύτερον: εννοούμε την πνευματική ελευθερία μακριά από το φόβο και την προκατάληψη, μακριά από κάθε εγωιστική και οπορτουνιστική σκέψη, κάθε μικρότητα που περιορίζει τις βλέψεις σου στην απόκτηση υλικών μόνον πραγμάτων, ή εφήμερης και παροδικής δόξας. Ελευθερία να επιλέγεις, να διατυπώνεις τις σκέψεις σου χωρίς φόβο και πάθος. Ελευθερία να μάχεσαι για το σωστό και το δίκαιο από Αγάπη για τον άνθρωπο.
Το Εύψυχον:
Φλέγεται το άτομο από την Αγάπη για την προάσπιση του Καλού και της Ηθικής και αυτό δεν κρύβεται,δεν δίνει
μόνο αγώνες μόνο όταν αδικείται ο ίδιος,αλλά συλλογικά. Ενωμένοι όλοι μια
γροθιά. Και οι καλοί του αγώνες δίνονται για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των
αδικημένων, για τη διαφύλαξη των χρημάτων των άλλων και μάλιστα του δημοσίου
χρήματος.
Δεν είναι εύκολη η κατάκτηση της ευψυχίας, γιατί είναι η ίδια η Αρετή.
Δεν είναι εύκολη η κατάκτηση της ευψυχίας, γιατί είναι η ίδια η Αρετή.
Η Αρετή που δίνει την Ελευθερία στον αγωνιστή, που
καθιστά ευτυχείς τους Ευψύχους.
Αλλά απόρροια όλων αυτών είναι η Αγάπη και μόνο…
Αλλά απόρροια όλων αυτών είναι η Αγάπη και μόνο…
0 Σχόλια