Ο Ευριπίδης ήταν ένας από τους τρεις κορυφαίους μας αρχαίους τραγικούς ποιητές και από
τους ξεχωριστούς διδάσκαλους του αττικού δράματος στο αρχαίο
ελληνικό θέατρο.
Η καταγωγή του ήταν από τη Φλύα, δήμο της Κεκρωπίας το σημερινό (Χαλάνδρι).
Η καταγωγή του ήταν από τη Φλύα, δήμο της Κεκρωπίας το σημερινό (Χαλάνδρι).
Λέγεται ότι γεννήθηκε
στη Σαλαμίνα την ημέρα της ναυμαχίας, όταν ο Αισχύλος αγωνιζόταν ως πρόμαχος
άνδρας, ο δε Σοφοκλής ως έφηβος που έσερνε το χορό των επί το τρόπαιο
επινικίων. Το γένος του ποιητή δεν ήταν επιφανές, όπως των άλλων τραγικών.
Γονείς του φέρονται ο Μνήσαρχος και η Κλειτώ, την οποία ο Αριστοφάνης σκώπτει
ως λαχανοπώλη (Αχαρν. 480, Ιππ. 19).
Ο Ευριπίδης έζησε τα νιάτα του σε εποχή ακμάζουσα, το χρυσό αιώνα του Περικλέους, αλλά γέρασε στα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου, όπου έχασε έναν από τους γιους του. Το έργο των σοφιστών και γενικότερα οι νέες ιδέες και τα καινούρια προβλήματα, συνυπάρχουν στα έργα του Ευριπίδη, αντικατοπτρίζοντας την αμφισβήτηση και τις πνευματικές έριδες της εποχής του. Κατά τον Φιλόχορο ο ποιητής έτυχε επιμελημένης αγωγής, σε συμμετοχή του σε εορτές του δήμου του, έγινε πυρφόρος του εκεί λατρευομένου Ζωστηρίου Απόλλωνα σε δε αγώνες έλαβε μέρος στο παγκράτιο και στην πυγμήν όπου και νίκησε ακόμη και στους Παναθήναιους γυμνικούς αγώνες. Γρήγορα όμως απαρνήθηκε τον αθλητισμό και μίσησε τους αθλητές διότι κατά τον ίδιο:
"κακών γαρ μυρίων όντων καθ΄ Ελλάδα, ουδέν κάκιον έστιν αθλητών γένος"
Μετάφραση:
Ο Ευριπίδης έζησε τα νιάτα του σε εποχή ακμάζουσα, το χρυσό αιώνα του Περικλέους, αλλά γέρασε στα χρόνια του Πελοποννησιακού πολέμου, όπου έχασε έναν από τους γιους του. Το έργο των σοφιστών και γενικότερα οι νέες ιδέες και τα καινούρια προβλήματα, συνυπάρχουν στα έργα του Ευριπίδη, αντικατοπτρίζοντας την αμφισβήτηση και τις πνευματικές έριδες της εποχής του. Κατά τον Φιλόχορο ο ποιητής έτυχε επιμελημένης αγωγής, σε συμμετοχή του σε εορτές του δήμου του, έγινε πυρφόρος του εκεί λατρευομένου Ζωστηρίου Απόλλωνα σε δε αγώνες έλαβε μέρος στο παγκράτιο και στην πυγμήν όπου και νίκησε ακόμη και στους Παναθήναιους γυμνικούς αγώνες. Γρήγορα όμως απαρνήθηκε τον αθλητισμό και μίσησε τους αθλητές διότι κατά τον ίδιο:
"κακών γαρ μυρίων όντων καθ΄ Ελλάδα, ουδέν κάκιον έστιν αθλητών γένος"
Μετάφραση:
(το κακό είναι τεράστιο
στην Ελλάδα, τίποτα πιο κακό όμως δεν υπάρχει από το γένος των αθλητών).
Πολυδιάστατη προσωπικότητα ασχολήθηκε με κάθε μορφή τέχνης,ζωγραφική,ποίηση,μουσική ,αλλά και με την Φιλοσοφία.
Πολυδιάστατη προσωπικότητα ασχολήθηκε με κάθε μορφή τέχνης,ζωγραφική,ποίηση,μουσική ,αλλά και με την Φιλοσοφία.
Ο Ευριπίδης αγαπούσε
πολύ τη θάλασσα και την σφράγισε στο
έργο του.
Σαν προσωπικότητα ήταν
εσωστεφής, μελαγχολικός,
αντικοινωνικός με ελάχιστους
φίλους, και ήταν δυσπρόσιτος ,δεν
ενδιαφέρθηκε για τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα της εποχής του, ενώ
αντίθετα ασχολήθηκε ενεργά με το
πνευματικό κίνημα του διαφωτισμού.
Κατά τον βιογράφο ο τραγικός ποιητής φαίνονταν σκυθρωπός, αυστηρός και αγέλαστος, εικόνα θεόπνευστου ποιητή.
Κατά τον βιογράφο ο τραγικός ποιητής φαίνονταν σκυθρωπός, αυστηρός και αγέλαστος, εικόνα θεόπνευστου ποιητή.
Υπήρξε ακουστής
(ακροατής) του Αναξαγόρα, Προδίκου, Πρωταγόρα (με τον οποίο κράτησε τις στενότερες
σχέσεις) αλλά και του Σωκράτη με τον οποίο διατηρούσε μακρά φιλία. Θαυμαστής
των φιλοσόφων Δημόκριτου και Ηράκλειτου διότι δεν ήταν μόνο μελετηρός αλλά
διέθετε μια από τις πιο πλούσιες βιβλιοθήκες (Αθην.Ι,3). Αν και ήταν ιδιαίτερα
ανοιχτός στην επίδραση της πνευματικής Αθήνας, εντούτοις διατήρησε την
πνευματική του ακεραιότητα, διατυπώνοντας συχνά στις πνευματικές αντιλήψεις της
εποχής του διάφορες επικρίσεις.
Με την πολιτική δεν
ασχολήθηκε όπως οι άλλοι τραγικοί αλλά τη δική του θέση, γνώμη και θεωρία τις
παρουσίαζε μέσα από τα έργα του κρίνοντας την άκρατη οχλοκρατία αλλά και
κατακρίνοντας με σφοδρότητα τους δημαγωγούς που με ιταμότητα παρέσερναν στον
όλεθρο τα πλήθη ενώ στην μεσαία τάξη των πολιτών αναγνώριζε τους σωτήρες της
πόλης και φύλακες της τάξης:
"Τριών δε μοιρών η
εν μέσω σώζει πόλεις, κόσμον φυλάττουσ΄ όντιν αν τάξη πόλις"
Στα έργα του
αναδεικνύεται η φιλοπατρία του ήταν φλογερός και ενθουσιώδης και δεν διστάζει
να καυτηριάσει τους νικητές του Πελοποννησιακού πολέμου τους Λακεδαιμονίους γράφοντας:
"Ώ πάσιν
ανθρώποισιν έχθιστοι βροτών
Σπάρτης ένοικοι, δόλια
βουλευτήρια,
ψευδών άνακτες,
μηχανορράφοι κακών
ελικτά κουδέν υγιές,
αλλά παν πέριξ φρονούντες
αδίκως ευτυχείτ΄ αν
Ελλάδα"
Η προσωπική ζωή του Ευριπίδη, δεν ήταν ευτυχισμένη.
Η προσωπική ζωή του Ευριπίδη, δεν ήταν ευτυχισμένη.
Τη πρώτη του γυναίκα
την Χοιρίνη την απέπεμψε για ακολασία. Η δεύτερη η Μελιτώ, υπήρξε πιο ακόλαστη
απ τη πρώτη και τον εγκατέλειψε. Από την πρώτη απέκτησε τρεις γιους τον
Μνησαρχίδη (έμπορος), τον Μνησίλοχο (έγινε υποκριτής) και τον Ευριπίδη τον
νεότερο που δίδαξε (ανέβασε και παίχθηκαν) δράματα του πατέρα του μετά τον
θάνατο εκείνου. Αναφέρεται και τέταρτος γιος ο Ξενοφών, που σκοτώθηκε το 428
π.Χ., τη χρονιά που ο Ευριπίδης κέρδιζε διάκριση για τον Ιππόλυτο.
Ο Ευριπίδης το
μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του το πέρασε στην Αθήνα αλλά τα τελευταία χρόνια,
τα έζησε στη Μακεδονία, προσκεκλημένος στην βασιλική αυλή στη Πέλλα από τον ίδιο
τον φιλόμουσο Βασιλιά τον Αρχέλαο που συνήθιζε να καλεί μεγάλους καλλιτέχνες
προκειμένου να λαμπρύνει αλλά και να αναπτύξει στη χώρα του καλλιτεχνικές
δραστηριότητες. Εκεί ο ποιητής μετά ολιγόχρονη παραμονή στη Μαγνησία όπου
τιμήθηκε τα μέγιστα (μέχρι προξενίας και ατέλειας), έγινε δέκτης επίσης μεγάλων
τιμών από τον ίδιο τον Βασιλιά. Έγραψε το δράμα με τον τίτλο «Αρχέλαος» στο
οποίο εγκωμίαζε τον Βασιλιά καθώς και το έργο «Βάκχαι» που όμως δεν αξιώθηκε να
το παρουσιάσει αλλά ούτε και την πατρίδα του να ξαναδεί λόγω του πρόωρου
θανάτου του. Σύμφωνα με την επικρατέστερη θεωρία υπέκυψε στα τραύματα που του
προκάλεσαν άγρια σκυλιά. Ο Αρχέλαος πένθησε και του ανήγειρε μεγαλοπρεπή τάφο
που αργότερα έγινε τόπος προσκυνήματος των θαυμαστών του.
Αλλά και οι Αθηναίοι,
όταν έμαθαν το θάνατό του πένθησαν. Ο δε Σοφοκλής παρουσιάσθηκε με μαύρο χιτώνα
και εισήγαγε αστεφάνωτους(λόγω του θανάτου του Ευριπίδη) τους υποκριτές και τον
χορό κατά την είσοδό τους στο Θέατρο. Μετά την άρνηση του Μακεδόνα Βασιλιά να
τους παραδώσει τα οστά του Ευριπίδη, εκείνοι ανήγειραν μέγα κενοτάφιο στην
άγουσα προς Πειραιά οδό με το υπό Θουκυδίδη επίγραμμα:
«Μνήμα μεν Ελλάς άπασ΄
Ευριπίδου. οστέα δ΄ ίσχει
γή Μακεδών. η γαρ
δέξατο τέρμα βίοο.
πατρίς δ΄ Ελλάδος
Ελλάς, Αθήναι. Πλείστα δε Μούσα:
τέρψας εκ πολλών και
τον έπαινον έχει.»
Μετάφραση:
(Μνήμα όλη η Ελλάδα για
τον Ευριπίδη, κι ας είναι τα κόκαλά του στη Μακεδονία, αφού αυτή δέχτηκε το
τέλος της ζωή του, πατρίδα του είναι η Αθήνα, η Ελλάς της Ελλάδος)
Κατόπιν οι Αθηναίοι με
πρόταση του ρήτορα Λυκούργου έστησαν χάλκινο ανδριάντα του ποιητή στο θέατρο
του Διονύσου.
Τα σπουδαιότερα λόγια
Σοφίας του Ευριπίδη:
Πηγή: Βικιπαίδεια
0 Σχόλια