Με αφορμή την επέτειο
θανάτου της ηθοποιού και ποιήτριας Κατερίνας
Γώγου, αναρτώ στο ιστολόγιό
μου ,δυό αντιπροσωπευτικά της ποιήματα .
Σαν σήμερα στις 3 Οκτωβρίου 1993, η ηθοποιός Κατερίνα Γώγου άφησε την τελευταία της πνοή, μόλις 53 ετών, μέσα στο ασθενοφόρο που τη μετέφερε στο «Ιπποκράτειο» νοσοκομείο της Αθήνας.
Βρισκόταν σε κωματώδη κατάσταση, εξαιτίας υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ, ενώ αντιμετώπιζε πρόβλημα και με τα ναρκωτικά.
Σαν σήμερα στις 3 Οκτωβρίου 1993, η ηθοποιός Κατερίνα Γώγου άφησε την τελευταία της πνοή, μόλις 53 ετών, μέσα στο ασθενοφόρο που τη μετέφερε στο «Ιπποκράτειο» νοσοκομείο της Αθήνας.
Βρισκόταν σε κωματώδη κατάσταση, εξαιτίας υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ, ενώ αντιμετώπιζε πρόβλημα και με τα ναρκωτικά.
Άνθρωπος ασυμβίβαστος,
μέσα από τους οργισμένους στίχους της καταδίκαζε τον πόνο και την αθλιότητα
γύρω της.
κι ας μην πάρουμε και
σήμερα βρε αδερφέ
προφύλαξη για την υγεία
μας
κι ούτε να δίνεις
συμβουλές
το πως το κατεβάζω έτσι
και πως σκορπιέμαι έτσι
και να αφήσεις ήσυχα
στα μούτρα
τις μπογιές τις μύξες
και τα κλάματα
να τρέξουνε.
Μονάχα να κοιτάζεις
ήρεμα
τα νύχια τα μαλλιά μου
και τα χρόνια
πούναι βρώμικα
και γω
να μη δίνω φράγκο για
όλα αυτά
Μόνο το κόμμα, το
χριστουλάκο τους
γιατί δε φτιάχτηκε το
κόμμα τόσα χρόνια
και σύ νάσαι φίλος.
Φίλος-φίλος
έτσι όπως το λέει ο
Καζαντζίδης
καί το κονιάκ νάναι
σκατά
και εργολάβος πουθενά
δε φάνηκε
έχει δωμάτιο για
παράνομους
πάνω απ' το καφενείο
θα σου τα ρίξω σε μια
δόση
το συνηθίζω άμα μεθάω -
έτσι για να σε λιανίσω-
να σε δω χωρίς βρακί να
δούμε τι θα κάνεις
εσύ όμως λέει δεν θάσαι
απ' αυτούς
θα σηκωθείς και θα
χορέψεις παραγγελιά
..βεργούλες και με
δείρανε..
και θα κρατάς στις
χούφτες σου
μ' αγάπη και με προσοχή
το μυαλό μου
είναι έτοιμο να
διαλυθεί στα χίλια. Με πονάει.
Κι όταν
έρθουνε να σου πουν
εδώ δεν είναι
τόπος
και χρόνος
για τέτοια πράγματα
τράβηξε τη φαλτσέτα και
θέρισε.
Είχανε δίκιο οι
Κοεμτζήδες.
«Η ελευθερία μου είναι στις σόλες» της Κατερίνας Γώγου
Η ελευθερία μου είναι
στις σόλες
των αλήτικων παπουτσιών
μου.
Φέρνω τον κόσμο άνω
κάτω.
Μπορώ να σεργιανίσω
ό,τι ώρα μου γουστάρει.
Π.χ. την ώρα που βάζετε
τις μασέλες σας
στο ποτηράκι με το νερό
πριν κοιμηθείτε
την ώρα που
απαυτωνόσαστε
την ώρα που κάνετε το
χρέος σας
στα παιδιά σας,
στο σωματείο σας
την ώρα που σας έχουν
χώσει την ιδέα
πως τρώτε αυγολέμονο
και τρώτε σκατά
μπορώ και περπατάω με
τα αλήτικα παπούτσια μου
πάνω από τις στέγες σας
-όχι ρε παιδάκι μου σαν
εκείνη
την ηλίθια με τη
σκούπα, τη Μαίρη Πόπινς-
δεν πιάνετε το κανάλι
μου
μόνο όσοι έχουμε το
ίδιο μήκος κύματος
ανθρωπάκια χέστες, κατά
βάθος σας λυπάμαι
αλλά τώρα δε χάνω το
χρόνο μου μαζί σας
δεν θέλω παρτίδες με
κανέναν σας
η ελευθερία σας
είναι στις σόλες των
τρύπιων παπουτσιών μου
θάρθει η ώρα που θα τις
γλείφετε
και θα ουρλιάζετε
κλαίγοντας «θαύμα, θαύμα»
αυτά τα παπούτσια
ποτέ δεν ξεκουράζονται
και ούτε βιάζονται
όταν εγώ καθαρίσω από
εδώ
θα τα φορέσει ο Παύλος,
η Μυρτώ, φοράμε το ίδιο νούμερο
δε λυώνουν όσες πρόκες
και αν ρίχνετε στο δρόμο
σας βαράνε στο δόξα
πατρί σας
θα έρθει η ώρα που θα
τρέχετε απεγνωσμένα στο στιλβωτήριο
«συνοδοιπόροι» κι
«αποστάτες»
να βάψετε τα δικά σας
μα η μπογιά
δεν θα πιάνει
ό,τι και αν κάνετε, όσα
και αν δίνετε
τέτοιο άτιμο κόκκινο
είναι το κόκκινο το δικό μας.
«Η ελευθερία μου είναι
στις σόλες» της Κατερίνας Γώγου
Βιογραφικά στοιχεία για Κατερίνα Γώγου
Η Κατερίνα Γώγου ήταν δημοφιλής και ταλαντούχος ηθοποιός με αξιοπρόσεκτη διαδρομή
στο «σανίδι» και τη μεγάλη οθόνη, ποιήτρια που αγαπήθηκε από τη νεολαία της
μεταπολίτευσης και ιδιαίτερα από τη γενιά των Εξαρχείων που τότε γεννιόταν και
σεναριογράφος.
Η μεγάλη της αγάπη,
όμως, ήταν η ποίηση. «Εκείνο που φοβάμαι πιο πολύ είναι μη γίνω
"ποιητής" Μην κλειστώ στο δωμάτιο ν' αγναντεύω τη θάλασσα κι
απολησμονήσω. Μην κλείσουνε τα ράμματα στις φλέβες μου κι από θολές αναμνήσεις
και ειδήσεις της ΕΡΤ μαυρίζω χαρτιά και πλασάρω απόψεις. Μη με αποδεχτεί η ράτσα
που μας έλειωσε για να με χρησιμοποιήσει. Μη γίνουνε τα ουρλιαχτά μου
μουρμούρισμα για να κοιμίζω τους δικούς μου. Μη μάθω μέτρο και τεχνική και
κλειστώ μέσα σε αυτά για να με τραγουδήσουν» έγραφε.
«Η Κατερίνα ένιωθε σαν
αγρίμι παγιδευμένο, ήταν διαρκώς σε διωγμό. Τελικά δεν άντεξε και έφυγε...
άφησε όμως πίσω τα ποιήματά της που μιλούν ακόμη για εκείνη, με φοβερή δύναμη
και άσβηστο πάθος...» σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Ν. Κούνδουρο.
Ήταν γνωστή στο ευρύ
κοινό από τις ερμηνείες δεύτερων ρόλων σε πολύ δημοφιλείς ταινίες του ελληνικού
κινηματογράφου.
Ήταν η ατίθαση συμμαθήτρια της Αλίκης Βουγιουκλάκη στο «Ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο».
Όταν ο καθηγητής Δημήτρης Παπαμιχαήλ προσπάθησε να ξεσκεπάσει μια ακόμη αταξία των μαθητριών του, η Γώγου ως Λαζάρου του απάντησε:
«πρόσεχα την Πολυχρονοπούλου, που πρόσεχε την Ξανθοπούλου, που μίλαγε με τη Γιαδικιάρογλου».
Ήταν η αεικίνητη αδελφή της Τζένης Καρέζη στην ταινία «Μια τρελή, τρελή οικογένεια», που χόρευε ασταμάτητα στο πλευρό του Τζανετάκου. Ήταν και η τσαχπίνα υπηρέτρια της Ελενίτσας, Μάρως Κοντού στο «η δε γυνή να φοβήται τον άντρα», που έτρεχε στο πλευρό της κυρίας της ψάχνοντας αγχωμένη «βελόνα και κλωστή» για να ράψει το κουμπί του αυστηρού αφεντικού της.
Ήταν η ατίθαση συμμαθήτρια της Αλίκης Βουγιουκλάκη στο «Ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο».
Όταν ο καθηγητής Δημήτρης Παπαμιχαήλ προσπάθησε να ξεσκεπάσει μια ακόμη αταξία των μαθητριών του, η Γώγου ως Λαζάρου του απάντησε:
«πρόσεχα την Πολυχρονοπούλου, που πρόσεχε την Ξανθοπούλου, που μίλαγε με τη Γιαδικιάρογλου».
Ήταν η αεικίνητη αδελφή της Τζένης Καρέζη στην ταινία «Μια τρελή, τρελή οικογένεια», που χόρευε ασταμάτητα στο πλευρό του Τζανετάκου. Ήταν και η τσαχπίνα υπηρέτρια της Ελενίτσας, Μάρως Κοντού στο «η δε γυνή να φοβήται τον άντρα», που έτρεχε στο πλευρό της κυρίας της ψάχνοντας αγχωμένη «βελόνα και κλωστή» για να ράψει το κουμπί του αυστηρού αφεντικού της.
Η Κατερίνα Γώγου όμως,
όπως λένε όσοι την έζησαν, δεν ήταν αυτό το επιφανειακό κορίτσι που έβγαζε μέσα
από τις ταινίες της. Ο ρόλος του θηλυκού κλόουν, όπως τη χαρακτήριζαν, δεν της
ταίριαζε και ας τον ερμήνευε με τόση επιτυχία. ...
Η Κατερίνα Γώγου
γεννήθηκε την 1η Ιουνίου 1940 στην Αθήνα και από τα έξι χρόνια της ξεκίνησε τη
θεατρική της καριέρα ως παιδί - θαύμα. Το 1952 πρωτοεμφανίστηκε στον
κινηματογράφο στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου «Ο Άλλος», δίπλα στον Γιώργο
Παππά. Σπούδασε υποκριτική στη δραματική σχολή του Τάκη Μουζενίδη και χορό στη
σχολή της Κούλας Πράτσικα. Τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα στο θέατρο τα
έκανε με τον θίασο του Ντίνου Ηλιόπουλου στο έργο των Ευαγγελίδη - Μαρή «Κύριος
5%».
Φήμη, όμως, απέκτησε
στα κινηματογραφικά πλατό της Φίνος Φιλμ κατά τη δεκαετία του ‘60, παίζοντας
δεύτερους ρόλους σε δεκάδες ταινίες, συνήθως κωμωδίες, στις οποίες ήταν η
«θεότρελη» μικρή αδελφή, το «ατίθασο νιάτο» ή η σκανδαλιάρα υπηρέτρια.
Χαρακτηριστικοί είναι οι ρόλοι της στις ταινίες «Το ξύλο βγήκε από τον
παράδεισο» (1959), «Νόμος 4.000» (1962), «Δεσποινίς Διευθυντής» (1964), «Γάμος
αλά ελληνικά» (1964), «Η γυνή να φοβήται τον άνδρα» (1965), «Μια τρελλή τρελλή
οικογένεια» (1965).
Τον εμπορικό κινηματογράφο
τον απαρνήθηκε στα χρόνια της μεταπολίτευσης, τα οποία τη βρήκαν πολιτικά
ενταγμένη σε ομάδες της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς. Ο πρώτος της ρόλος σε
ταινία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου ήταν στο «Βαρύ Πεπόνι» (1977) του
τότε συζύγου της Παύλου Τάσιου (1942-2011), με τον οποίο απέκτησε μία κόρη τη
Μυρτώ Τάσιου (1967-2015). Ακολούθησε η σπαρακτική της εμφάνιση, ως αφηγήτριας,
στην «Παραγγελιά» (1980) του ιδίου, στην οποία απήγγειλε ποιήματα από τις
συλλογές της «Τρία κλικ αριστερά» και «Ιδιώνυμο», που αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από
τη νεολαία της εποχής.
Το 1977 τιμήθηκε με
βραβείο α’ γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για
την ερμηνεία της στο «Βαρύ Πεπόνι» και το 1984 με βραβείο β’ γυναικείου ρόλου
στην ταινία του Αντρέα Θωμόπουλου «Όστρια ή το τέλος του παιγνιδιού», όπου είχε
συνυπογράψει το σενάριο.
Εκτός από τη μεγάλη
πορεία της στο θέατρο και στον κινηματογράφο, χάραξε σημαντική τροχιά και στη
νεοελληνική ποίηση, κατορθώνοντας να περάσει στο συλλογικό επίπεδο τις αγωνίες
της προσωπικής διαδρομής της στην τέχνη και τη ζωή. Η βαθιά πολιτική στάση της,
η αναρχική της διάθεση, η περιθωριακή συνείδησή της και οι κοινωνικές ανησυχίες
της διαπερνούν ολόκληρη την ποιητική της παραγωγή, που ξεκίνησε το 1978 και
ολοκληρώθηκε το 2002, με τη μεταθανάτια έκδοση του «Με λένε Οδύσσεια».
Ποιήματα της Κατερίνας
Γώγου έχουν μελοποιήσει μεταξύ άλλων, ο Κυριάκος Σφέτσας, ο Πάνος Κατσιμίχας, ο
Κωνσταντίνος Βήτα, ο Ηλίας Λιούγκος, ο Παντελής Θεοχαρίδης και ο Τάσος
Ρωσόπουλος.
Στις 21 Ιανουαρίου 2013
ανέβηκε για σειρά παραστάσεων στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» το έργο της Σοφίας
Αδαμίδου «Πέρασα με κόκκινο», εμπνευσμένο από την ποίηση της Κατερίνας Γώγου.
Πρωταγωνιστούσε η Τζένη Κόλλια στο ρόλο της Γώγου.
0 Σχόλια