Νομοσχέδιο-σκούπα για την Παιδεία, με
αλλαγές που αφορούν τους αναπληρωτές, τους μαθητές Λυκείου αλλά και τα στελέχη
Εκπαίδευσης, κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας, εμμένοντας -στον απόηχο
της έκθεσης του ΟΟΣΑ- στην πολιτική του θέση για κατάργηση οποιασδήποτε
αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς, κάθετα αντίθετη με τις συστάσεις του
Οργανισμού.
Μάλιστα, ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου
κάνει λόγο για «τιμωρητική» αξιολόγηση, που προκάλεσε προβλήματα στη λειτουργία
των σχολείων, αποφεύγοντας να εξηγήσει πώς προέκυψαν τα προβλήματα, εφόσον δεν
εφαρμόστηκε ποτέ ούτε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις αλλά ούτε και από τον
ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έσπευσε να «παγώσει» το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα από τον
Ιανουάριο του 2015, όταν ανέβηκε στην εξουσία.
Το σχέδιο νόμου καλύπτει ένα ευρύ
φάσμα από τα νηπιαγωγεία μέχρι και τα πανεπιστήμια και τα κολλέγια (σ.σ.: στα
οποία προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα), ενώ εγκαινιάζει το νέο πλαίσιο αξιολόγησης
σχολικών μονάδων και στελεχών εκπαίδευσης. Το εν λόγω πλαίσιο για πρώτη φορά
ορίζει ότι οι περιφερειακοί διευθυντές θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων -και όχι
με μία υπουργική απόφαση- και προτείνει ένα σχέδιο «αμφίδρομης» αξιολόγησης,
όπου τα στελέχη Εκπαίδευσης θα δέχονται αξιολόγηση από τους υφιστάμενους αλλά
και τους προϊσταμένους τους.
Προκήρυξη τον Νοέμβριο
Δεύτερη ευκαιρία σε αναπληρωτές δίνει
για πρώτη φορά το υπουργείο Παιδείας με ειδική προκήρυξη και τον Νοέμβριο από
το επόμενο σχολικό έτος. Ειδικότερα, το νομοσχέδιο ορίζει ότι αν μέχρι την 1η
Νοέμβρη κάθε σχολικού έτους δεν έχουν καλυφθεί κενά στα σχολεία λόγω παραίτησης
αναπληρωτών, θα βγαίνει εκ νέου προκήρυξη από το υπουργείο Παιδείας με
συγκεκριμένες θέσεις.
Εχει καταγραφεί πολλές φορές οι
αναπληρωτές να παραιτούνται του διορισμού τους (σ.σ.: σε περιπτώσεις που δεν
επιλεγούν στις περιοχές προτίμησής τους είτε αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη
διαμονή τους σε αυτές) με αποτέλεσμα να μένουν κενές θέσεις, οι οποίες
συμπληρώνονται με τεράστια καθυστέρηση. Πηγές του υπουργείου Παιδείας
σημειώνουν στον Ελεύθερο Τύπο ότι η προκήρυξη θα αφορά συγκεκριμένες θέσεις σε
σχολεία όπου υπάρχουν τα κενά και οι αναπληρωτές θα εισέρχονται στο ηλεκτρονικό
σύστημα (ΟΠΣΥΔ) και θα δηλώνουν ενδιαφέρον.
Αυτό πολύ πιθανόν να ευνοήσει όσους
είναι χαμηλά στο πίνακα, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν συγκεκριμένες
θέσεις. Βέβαια, το υπουργείο μένει να αποδείξει το πόσο καλά προετοιμασμένο θα
είναι το ηλεκτρονικό σύστημα, αλλά και πόσο γρήγορα θα γίνει η συλλογή
στοιχείων για τα κενά, ώστε να καλυφθούν όσο το δυνατόν ταχύτερα οι θέσεις.
Αναδίπλωση
Το νομοσχέδιο για τις δομές
Εκπαίδευσης που παρουσιάστηκε πριν από περίπου έναν μήνα στη δημόσια
διαβούλευση όριζε ότι όλα τα στελέχη εκπαίδευσης έχουν δικαίωμα μόνο δύο
θητειών και στη συνέχεια αποκλείονται από την επιλογή της ίδιας θέσης. Η εν
λόγω ρύθμιση προκάλεσε σειρά αντιδράσεων αλλά και καταγγελιών για αποκλεισμό
και «ανανέωση» των στελεχών με ημετέρους. Στο νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη
Βουλή, το υπουργείο Παιδείας αναδιπλώνεται δίνοντας τη δυνατότητα μόνο στους
διευθυντές σχολείων επανεπιλογής της ίδιας θέσης, αλλά σε άλλο σχολείο. Αξίζει
να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση υπήρχε και σε προηγούμενο νομοσχέδιο
του κ. Γαβρόγλου.
Οταν το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικό
το νόμο Μπαλτά-Κουράκη για διευθυντές, ο κ. Γαβρόγλου επανήλθε με νέο
νομοσχέδιο, στο οποίο προβλεπόταν ότι ο διευθυντής μετά από δύο θητείες έπρεπε
να επιλέξει άλλο σχολείο. Τελικά, λόγω των σφοδρών αντιδράσεων, ο υπουργός
Παιδείας πήρε πίσω την επίμαχη διάταξη ψηφίζοντας το σχετικό νόμο χωρίς αυτή,
επανήλθε όμως στο τωρινό νομοσχέδιο.
Οι επικριτές αυτής της διάταξης
σημειώνουν ότι πρακτικά αποκλείονται όλα τα εν ενεργεία στελέχη Εκπαίδευσης,
καθώς το νομοσχέδιο κάνει λόγο για αναδρομικότητα. Μάλιστα, υπενθυμίζουν τα
προηγούμενα πειράματα των πολιτικών ηγεσιών του ΣΥΡΙΖΑ για την επιλογή
διευθυντών σχολείων και διευθυντών Εκπαίδευσης, τα οποία δεν απέδωσαν τα
αναμενόμενα, καθώς, σύμφωνα με τις καταγγελίες, δεν έγινε εφικτό σε όλες τις
περιπτώσεις να προαχθούν οι «επιθυμητοί».
Αξιολόγηση
Στα συρτάρια του υπουργείου Παιδείας
καταχωνιάζει η πολιτική ηγεσία την έκθεση του ΟΟΣΑ, που προτείνει αξιολόγηση
των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Ο κ. Γαβρόγλου θριαμβολογεί σε δελτίο Τύπου για
την κατάργηση του Προεδρικού Διατάγματος 152/2013 σημειώνοντας ότι «είχε
τιμωρητικό χαρακτήρα λόγω της σύνδεσής του με τη μισθολογική εξέλιξη, τις
διαθεσιμότητες και τις απολύσεις εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα τη δημιουργία
δυσπιστίας, αμφισβήτησης και αντίθεσης από την εκπαιδευτική κοινότητα που
ακύρωσε στην πράξη κάθε προσπάθεια εφαρμογής».
Ο υπουργός Παιδείας όμως δεν έχει να
προτείνει κανένα άλλο σχέδιο αξιολόγησης, αφήνοντας τους εκπαιδευτικούς στο
«απυρόβλητο», ενώ όλα τα υπόλοιπα στελέχη εκπαίδευσης τίθενται υπό αξιολόγηση.
Η έκθεση του ΟΟΣΑ κάνει εκτενή αναφορά
στο θέμα της αξιολόγησης προβάλλοντας τόσο το μοντέλο του «καθηγητή που είναι
υπόδειγμα» όσο και τις βέλτιστες πρακτικές διδασκαλίας που προκύπτουν από τους
εκπαιδευτικούς που κάνουν καλά τη δουλειά τους και θα μπορούσαν να υιοθετηθούν
από άλλους εκπαιδευτικούς. Στον αντίποδα, το υπουργείο Παιδείας δεν υιοθετεί
καμία από τις προτάσεις, με τον κ. Γαβρόγλου να εναντιώνεται σε οποιοδήποτε
μορφή αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Αντ’ αυτού προτείνει αξιολόγηση
σχολικών μονάδων αλλά και στελεχών Εκπαίδευσης, οι οποίοι υπολογίζονται στους
20.000.
Εξετάσεις Λυκείου
Τον Ιούνιο διενεργούνται οι εξετάσεις
για τους μετεξεταστέους της Α’ και Β’ Λυκείου. Το υπουργείο Παιδείας προχωράει
σε κατάργηση των επαναληπτικών ενδοσχολικών εξετάσεων τον Σεπτέμβρη, δίνοντας
αυτή τη δυνατότητα μόνο σε κατ’ εξαίρεση περιπτώσεις. Ειδικότερα, οι μαθητές
των δύο πρώτων τάξεων του Λυκείου προκειμένου να προαχθούν θα πρέπει να έχουν
9,5 μέσο όρο σε όλα τα μαθήματα.
Στην περίπτωση που δεν προαχθούν σε
κάποια μαθήματα, θα επανεξεταστούν τον Ιούνιο για την προαγωγή τους. Οι
εξετάσεις του Σεπτεμβρίου θα αφορούν κατ’ εξαίρεση περιπτώσεις, για μαθητές που
λόγω ανωτέρας βίας δεν κατάφεραν να συμμετέχουν στις εξετάσεις του Ιουνίου. Η
συγκεκριμένη αλλαγή, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, έχει στόχο τον
καλύτερο προγραμματισμό για τη δημιουργία τμημάτων στα σχολεία, ενώ θεωρείται
και παιδαγωγικό μέτρο, καθώς έχει καταγραφεί ότι οι επιδόσεις των μαθητών είναι
χειρότερες τον Σεπτέμβρη.
Το νέο νομοσχέδιο προβλέπει και για
τα Καλλιτεχνικά και Μουσικά Σχολεία την εξέταση σε τέσσερα μαθήματα στη Γ’
Λυκείου. Αν και για όλους τους υπόλοιπους τύπους Λυκείου η αλλαγή αυτή είχε
γίνει πριν από λίγους μήνες, τα σχολεία αυτά δεν προβλέπονταν στην προηγούμενη
ρύθμιση.
Πρόστιμα σε ΙΕΚ και
κολέγια
«Ποινολόγιο» για Κέντρα Διά Βίου
Μάθησης, ΙΕΚ και κολέγια προβλέπει το νομοσχέδιο με τσουχτερά πρόστιμα και
ανακλήσεις αδειών.
Το υψηλότερο πρόστιμο είναι 50.000 ευρώ και συνοδεύεται με σφράγιση και διακοπή λειτουργίας και το χαμηλότερο είναι 1.000 ευρώ κι απαιτεί άμεση θεραπεία της παράβασης.
Αρμόδιος είναι ο γενικός γραμματέας Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, ο οποίος στην περίπτωση της σφράγισης της εγκατάστασης αποστέλλει το αίτημα στις αστυνομικές αρχές για να προχωρήσουν τις διαδικασίες.
Το υψηλότερο πρόστιμο είναι 50.000 ευρώ και συνοδεύεται με σφράγιση και διακοπή λειτουργίας και το χαμηλότερο είναι 1.000 ευρώ κι απαιτεί άμεση θεραπεία της παράβασης.
Αρμόδιος είναι ο γενικός γραμματέας Διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, ο οποίος στην περίπτωση της σφράγισης της εγκατάστασης αποστέλλει το αίτημα στις αστυνομικές αρχές για να προχωρήσουν τις διαδικασίες.
Σχετικά με τα πρόστιμα, αν ο
παραβάτης προβεί σε καταβολή των χρημάτων εντός 30 ημερών, το πρόστιμο
μειώνεται στο μισό, ενώ αν διαπιστωθεί ότι έχει υποπέσει στην ίδια παράβαση σε
διάστημα ενός χρόνου το πρόστιμο πολλαπλασιάζεται.
Πηγή: ελεύθερος τύπος
0 Σχόλια