Ένας καθηγητής, ένας
βοηθός καθηγητή και δύο φοιτητές. Αυτή ήταν η ομάδα μηχανικών, οι οποίοι
ξεκίνησαν απο το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, δημιουργώντας μία ερευνητική ομάδα.
Η μετενσάρκωση αυτής της ομάδας, οδήγησε σε μία επιχειρηματική οντότητα, η
οποία διαθέτει σήμερα προσωπικό 460 ατόμων. Ταυτόχρονα έχει συνάψει συνεργασίες
με ορισμένες από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες αυτοκινήτου, της ναυπηγικής και
της αεροναυπηγικής, της ενέργειας και ευρύτερα της βιομηχανίας, παγκοσμίως.
Μέχρι να φτάσουν στην
ίδρυση της BETA CAE, οι άνθρωποι που τη δημιούργησαν βρέθηκαν αντιμέτωποι με
αρκετές απορρίψεις. Η πρώτη αρνητική απάντηση ήταν το 1987, σε πρόταση που
κατέθεσαν για ερευνητικό πρόγραμμα, με το πρόγραμμα υπολογισμού τάσεων για
διατομές, το οποίο ονομαζόταν, BETA. Το όνομα του προγράμματος, ήταν αυτό που
κάποια χρόνια αργότερα, θα προσέφερε σε μία νεοιδρυθείσα εταιρεία την επωνυμία
της.
Το χτίσιμο της BETA
Το 1989, η ομάδα των
τεσσάρων έδειξε το πρόγραμμά της στη Γερμανία, για να λάβει εκ νέου αρνητική
απάντηση. Ένα χρόνο αργότερα, δημιουργήθηκε το πρώτο πρόγραμμα τους, το ANSA
και από το 1990 ξεκίνησαν να εισρέουν τα πρώτα έσοδα για τους μηχανικούς του
Αριστοτελείου. Με τα χρήματα που συγκέντρωσαν, ταξίδεψαν για να κάνουν γνωστή
τη δουλειά τους, ενώ το 1995, είδαν για δεύτερη φορά κλειστή την πόρτα σε
ερευνητικό πρόγραμμα. Οι συγκεντρωμένες αρνήσεις, για την ομάδα των τεσσάρων,
που έως τότε ήταν ερευνητική ομάδα, τους οδήγησε στην ίδρυση εταιρικού
σχηματισμού το 1999, δημιουργώντας τη BETA CAE. Μάλιστα, μία τρίτη απόρριψη
ήρθε την ίδια χρονιά, στην προσπάθεια τους να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο.
Ήταν η τελευταία φορά που θα προσπαθούσαν να ενταχθούν σε κάποιο κρατικό
πρόγραμμα.
Οι τέσσερις κολλητοί
Όπως λέει
χαρακτηριστικά στη Voria.gr, ο εκ των ιδρυτών της, μηχανικός, Παναγιώτης
Κουβράκης, «όταν ξεκινήσαμε, θέλαμε να κάνουμε κάτι ωραίο σε σχέση με το
αυτοκίνητο και την έρευνα. Τέσσερις κολλητοί, ένας καθηγητής, ένας βοηθός και
δύο διεστραμμένοι φοιτητές, ήρθαμε κοντά». Έτσι, η εταιρεία που ξεκίνησε από το
Κάτω Σχολάρι έκανε τα πρώτα της βήματα.
Ο κύριος Κουβράκης, ο
οποίος ξεκίνησε αρχικά ακαδημαϊκή καριέρα, βλέποντας ότι είναι προτιμότερο να
παράγει, παρά να γράφει συγγράμματα, τα οποία θα παραμείνουν συγγράμματα,
άλλαξε προσανατολισμό. «Η χαρά μου είναι πως ότι παράγουμε ως εταιρεία, το
βλέπω να δουλεύει».
«Στόχος να κάνουμε
ευτυχισμένο τον συνάδελφο μηχανικό»
«Αντικείμενο της δουλειάς
μας είναι η κατασκευή εργαλείων software για υπολογισμούς μηχανολογικών
κατασκευών», λέει ο κύριος Κουβράκης, περιγράφοντας τη δραστηριότητας της BETA
CAE. «Κύριος τομέας δραστηριοποίησής μας είναι το αυτοκίνητο. Στόχος μας είναι
να κάνουμε να κάνουμε ευτυχισμένο το συνάδελφό μας μηχανικό, σε οποιαδήποτε
εταιρεία και αν δουλεύει, ούτως ώστε να μπορεί να κάνει γρήγορα τη δουλειά του,
και να έχει το συντομότερο δυνατόν αποτέλεσμα σε αυτό που κάνει».
Mερικά από τα εργαλεία
της ΒΕΤΑ CAE
Ανάμεσα στα εργαλεία
που έχει αναπτύξει η εταιρεία, είναι το SPDRM, λογισμικό διαχείρισης
προσομοίωσης, επεξεργασίας, διαχείρισης δεδομένων και πόρων για λογαριασμό της
αυτοκινητοβιομηχανίας. Επίσης, το ΑNSA, το οποίο συγκεντρώνει και ιεραρχεί όλα
τα τεχνιά δεδομένα που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια της διαδικασίας
ανάπτυξης ενός μοντέλου προσομοίωσης οχημάτων. Στο σύνολό τους, τα προϊόντα της
BETA CAE, όπως τα KOMVOS, RETOMO, META, EPILYSIS, διανέμονται και στις πέντε
ηπείρους του κόσμου.
«Δεν ζητήσαμε τίποτα
από την Ελλάδα»
Αναφορικά με τον ρόλο
της Ελλάδας στην εξέλιξη της εταιρείας, απαντάει ότι η χώρα και οι μηχανισμοί
της ουδέποτε τη διευκόλυναν. «Όμως, δεν ζητήσαμε τίποτα από αυτή την Ελλάδα.
Ό,τι κάναμε από την πρώτη στιγμή, απευθυνόταν στο εξωτερικό, οπότε δεν είχαμε
ιδιαίτερες επαφές με το ελληνικό δημόσιο, καθώς οι συναναστροφές μας μαζί του
ήταν καθαρά τυπικές. Προσπαθήσαμε αρκετές φορές να φέρουμε αρκετά από αυτά που
κάνουμε και στην Ελλάδα, συνεργαζόμενοι με επιχειρήσεις, δυστυχώς όμως δεν
είναι υγιές το κλίμα για κάτι τέτοιο. Αυτά που κάνουμε, δεν μπορεί να τα
αξιοποιήσει η Ελλάδα, δεδομένου ότι δεν διαθέτει δευτερογενή τομέα. Για να
μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει αυτά που παράγουμε, θα πρέπει να διαθέτει
δευτερογενή τομέα υψηλού επιπέδου. Κι εμείς στην Ελλάδα έχουμε καταστρέψει τα
πάντα».
H εταιρεία που
αναπτύχθηκε μέσα στην κρίση
Τα στελέχη της
εταιρείας έχουν επιλέξει να διατηρούν χαμηλούς τόνους, ως προς τη δραστηριότητα
ή τις επιτυχίες της. Πεποίθηση όσων συμμετέχουν σε αυτήν, είναι ότι το
αποτέλεσμα θα πρέπει να εκφράζεται συνολικά και μέσα από τη δουλειά που
παρουσιάζει η BETA CAE. Πρόκειται για μία εταιρεία διαρκώς αναπτυσσόμενη, η
οποία επιβραβεύει τους επιστήμονες που απασχολεί με ικανοποιητικές μισθολογικές
απολαβές, παροχές όπως γεύματα, γυμναστήριο, ιδιωτική υγειονομική ασφάλιση,
καθώς και διαρκή εκπαίδευση των εργαζομένων της. Στη διάρκεια της κρίσης όχι
μόνο δεν απέλυσε ή δεν προχώρησε σε μειώσεις μισθών, αλλά πολλαπλασίασε το
προσωπικό της.
Συνεργασία και με τη
NASA
«Αυτή τη στιγμή
βρισκόμαστε σε όλες τις χώρες που παράγουν αντικείμενα», λέει ο Παναγιώτης
Κουβράκης. Μία από τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται η BETA CAE είναι
και η NASA. «Διαθέτουν και δικά εργαλεία μας, τα οποία χρησιμοποιούν για να
κάνουν τους υπολογισμούς τους».
Θυγατρικές από τη
Σουηδία έως και τις Ηνωμένες Πολιτείες
Aπό το 2016, η εταιρεία
που ξεκίνησε απο τη Θεσσαλονίκη, μετέφερε τη μητρική εταιρεία στη Λουκέρνη της
Ελβετίας. Στην Ελλάδα διατηρεί μία από τις θυγατρικές της, η έδρα της οποίας
είναι στο Κάτω Σχολάρι, όπου και η παραγωγική βάση. Επίσης, διαθέτει παρουσία
με θυγατρικές στη Σουηδία, με τη BETA CAE Nordic, στο Τορίνο, με τη BETA CAE
Italy, στη Γερμανία με τη ΒΕΤΑ CAE Deutschland και στο Ηνωμένο Βασίλειο με τη
BETA CAE Systems UK. Eπίσης, διαθέτει εταιρείες και εκτός Ευρώπης, στην Ιαπωνία
τη BETA CAE Systems Japan, στην Ινδία τη BETA CAE Systems India και στις
Ηνωμένες Πολιτείες τη BETA CAE Systems USA. Tαυτόχρονα, δουλεύει μέσω
συνεργατών σε χώρες όπως η Κίνα, η Κορέα, η Βραζιλία, η Τουρκία, η Γαλλία.
Η ΒΕΤΑ CAE στα σημεία
Από τα 460 άτομα
προσωπικό τα 430 άτομα είναι επιστημονικό προσωπικό
Κύκλος εργασιών: 60 εκ.
ευρώ στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμο του 2016 και κέρδη 11 εκατ. ευρώ.
Πηγή: www.voria.gr & pentapostagma.gr
0 Σχόλια