Δυό επίκαιρα ποιήματα του Μπρέτολτ Μπρέχτ.

Δυό επίκαιρα ποιήματα του Μπρέτολτ Μπρέχτ.





 «Κουράστηκες»
Ακούμε, δε θέλεις πια να δουλέψεις μαζί μας.
Γονάτισες, δε μπορείς άλλο να τρέχεις.
Κουράστηκες, δε μπορείς πια να μαθαίνεις καινούργια.
Ξόφλησες, κανείς δε μπορεί να σου ζητήσει να κάνεις πια τίποτα.
Μάθε λοιπόν, εμείς το ζητάμε.
Σαν κουραστείς κι αποκοιμηθείς, κανείς δε θα σε ξυπνήσει πια να πει «σήκω το φαΐ είναι έτοιμο».
Γιατί να υπάρχει έτοιμο φαΐ;
Σαν δεν μπορείς άλλο να τρέχεις, θα μείνεις ξαπλωμένος.
Κανείς δε θα σε ψάξει για να πει «έγινε επανάσταση, τα εργοστάσια σε περιμένουν».
Γιατί να ’χει γίνει επανάσταση;
Όταν πεθάνεις θα σε θάψουν,είτε φταις που πέθανες, είτε όχι.
Λες, πολύν καιρό αγωνίστηκες, δε μπορείς άλλο πια ν’ αγωνιστείς.
Άκου λοιπόν, είτε φταις, είτε όχι σαν δεν μπορείς άλλο να παλέψεις θα πεθάνεις.
Λες, πολύν καιρό ήλπιζες, δεν μπορείς άλλο πια να ελπίσεις.
Ήλπιζες τι; Πώς ο αγώνας θαν’ εύκολος;
Δεν είν’ έτσι, η θέση μας είναι χειρότερη απ’ όσο νόμιζες.
Είναι τέτοια που, αν δεν καταφέρουμε το αδύνατο δεν έχουμε ελπίδα.
Αν δεν κάνουμε αυτό που κανείς δεν μπορεί να μας ζητήσει θα χαθούμε.
Οι εχθροί μας περιμένουν να κουραστούμε.
Όταν ο αγώνας είναι στην πιο σκληρή καμπή του, οι αγωνιστές έχουν την πιο μεγάλη κούραση.
Οι κουρασμένοι, χάνουν τη μάχη.



«Όταν ήρθαν να πάρουν»

Όταν ήρθαν να πάρουν τους κομμουνιστές δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν κομμουνιστής

Όταν ήρθαν να πάρουν τους τσιγγάνους δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν τσιγγάνος.

Όταν ήρθαν να πάρουν τους Εβραίους δεν αντέδρασα.
Δεν ήμουν Εβραίος.

Όταν ήρθαν να πάρουν εμένα δεν είχε απομείνει κανείς για να αντιδράσει.


 
Ο Σπιούνος αποτελεί τη 10η σκηνή.




Σημείωση:
  Ο   Μπρέτολτ Μπρέχτ  ήταν ένας από τους ανθρώπους που χάραξε στον 20ο αιώνα μια δική του πορεία, που ανήσυχος κοιμάμαιυπέφερε ζώντας μια αιώνια πίεση, την κατάσταση της εποχής.
Χαρακτηρίστηκε  σαν  ο σημαντικότερος συγγραφέας του 20ου αιώνα!
 Γεννήθηκε το 1898 και ήταν γιος εύπορης οικογένειας εβραϊκής καταγωγής. Το 1933, με την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία, αυτοεξορίστηκε και μετά τον πόλεμο, το 1948, επέστρεψε στην Ανατολική Γερμανία, όπου και πέθανε το 1956. Ίδρυσε το "Μπερλίνερ Ανσάμπλ" μαζί με τη γυναίκα του Ελένε Βάιγκελ.

 Όταν το 1935 ως το 1939 έγραφε στην εξορία τα μονόπρακτα που περιέχονται στο "Τρόμος και αθλιότητα του τρίτου Ράιχ" δεν είχε αποκαλυφθεί όλη η φρίκη της φασιστικής εξουσίας.

Ο Μπρεχτ αποδεικνύει το πώς ο φασισμός χρησιμοποιώντας την απειλή, το φόβο και τη βία κατόρθωσε να παράγει δειλούς και καταδότες, να εξευτελίσει και να διαλύσει οικογενειακές, φιλικές, ερωτικές σχέσεις με λίγα λόγια να εξανδραποδίσει έναν ολόκληρο λαό.

Στις σκηνές του έργου "Τρόμος και αθλιότητα του τρίτου Ράιχ"που περιλαμβάνει 24 μονόπρακτα που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος,μάς δείχνει με διαύγεια που φτάνει ως τη φρίκη, πως "πολύ πριν φανούν από πάνω μας τα βομβαρδιστικά", οι γερμανικές πόλεις δεν ήταν κατοικήσιμες.





Μικρό Βιογραφικό του Μπρέτολτ Μπρέχτ  :
Γεννήθηκε μες στην καρδιά του χειμώνα,
 συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο του 1898 στο Άουγκσμπουργκ της Βαυαρίας από πατέρα καθολικό και μητέρα προτεστάντισσα. Σίγουρα, η τύχη δεν τον ευνόησε, καθώς τον προίκισε με ένα σπάνιο ταλέντο, στον πλέον ακατάλληλο χώρο για να το καλλιεργήσει.

Σπούδασε Ιατρική και υπηρέτησε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως νοσοκόμος. Τότε ξεκινά να γράφει. Η ατμόσφαιρα της εποχής έφερε στην επιφάνεια την ανάγκη του να εκφραστεί.

Η συλλογή ποιημάτων Hauspostille («Εγκόλπιο Ευσέβειας») θα είναι η πρώτη του για να ακολουθήσουν κι άλλες πολλές ποιητικές συλλογές και θεατρικά έργα και ο ίδιος να καταστεί ως ένας από τους μεγαλύτερους θεατρικούς συγγραφείς που έχουν υπάρξει. «Ο πόλεμος με ξεσήκωσε», εξομολογείται ο ίδιος. Το 1918 μία πολιτική αναταραχή στη Βαυαρία θα εμπνεύσει τον Μπέρτολτ Μπρεχτ… το αποτέλεσμα είναι το «Βάαλ», το πρώτο του θεατρικό έργο.

Βλέπουμε λοιπόν πως ο Μπρέχτ δινόταν ολοκληροτικά στο γράψιμο μετά από τα δραματικά γεγονότα στα οποία γινόταν μάρτυρας ίσως αυτή ήταν η άμυνά του.

Ο Μπρέχτ ερωτεύτηκε την έννοια του κομμουνισμού από νωρίς. Οι ιδέες που πρέσβευαν οι αριστεροί του άσκησαν μια πρωτογνωρη έλξη. Η κατακκόκινη Ρωσία τον έκαψε με την φωτιά της.

Με την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία το 1933, αυτοεξορίζεται. Τα έργα του απαγορεύονται δια ροπάλου και οι παραστάσεις του διαλύονται με βίαιες επεμβάσεις της αστυνομίας. Καταφεύγει μέσω της Δανίας και της Βιέννης στις ΗΠΑ.

Η πνευματική απομόνωση εκεί, τον τσακίζει. Μετά το τέλος του πολέμου θα επιστρέψει για να εγκατασταθεί στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας μαζί με τη δεύτερη γυναίκα του και γυναίκα της ζωής του που τόσα χρόνια τον ακολούθησε στην εξορία, την Χελένε Βάιγκελ.

Ο Μπρεχτ δεν θεωρείται τυχαία πατέρας του θεάτρου. Δημιούργσε μια τομή και ανέτρεψε τον κατεστημένο τρόπο του θεάματος απομακρύνοντας τον παράγοντα ‘’ψευδαίσθηση’’ . Στα έργα του χρησιμοποίησε αυτό που σήμερα ονομάζουμε «επικό θέατρο». Τα έργα του περνούν αντιεξουσιαστικά και επαναστατικά μηνύματα και οι άνθρωποι μέσα σ’ αυτά είναι καταδικασμένοι να αμφιταλαντεύονται ανάμεσα στη σκοτεινή και τη φωτεινή πέυρά τους.

Ανάμεσα στα έτη 1937 και 1945, έγραψε τα σπουδαιότερα έργα του: «Η Ζωή του Γαλιλαίου» (1937-39), «Μάνα Κουράγιο» (1936-39), «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν» (1935-41), «Τα Οράματα της Σιμόν Μασάρ» (1940-43), «Ο Σβέικ στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο»(1942-43), «Η ιδιωτική ζωή της κυρίαρχης φυλής» (1944) και «Καυκασιανός Κύκλος με την Κιμωλία»(1943-45).

Το 1955 ο Μπέρτολτ Μπρεχτ θα λάβει το Βραβείο Ειρήνης του Στάλιν.
 Ένα χρόνο αργότερα θα φύγει από τη ζωή.
 Στις 14 Αυγούστου του 1956, ο κόσμος μας χάνει ένα από τα λαμπερότερα του αστέρια με αιτία θανάτου;
Θρόμβωση της στεφανιαίας αρτηρίας της καρδιάς.
Την τελευταία του πνοή την άφησε στο Ανατολικό Βερολίνο.




Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια