(Κοκό Σανέλ, 1883-1971 , Γαλλίδα
σχεδιάστρια μόδας.)
Η Κοκό Σανέλ (ψευδώνυμο της Γκαμπριέλ Μπονέρ Σανέλ) ήταν μια από τις διασημότερες σχεδιάστριες μόδας του 20ού αιώνα.
Πώς προέκυψε το όνομα Κοκό
Σανέλ;
Το πραγματικό όνομα της μεγάλης
κυρίας της μόδας ήταν Gabrielle Bonheur Chanel, που αφορμή για το παρατσούκλι
της, Coco, στάθηκαν οι στίχοι δύο τραγουδιών-Qui qu'a vu Coco και Ko-Ko-ri- που
έλεγε στο café La Rotonde όταν ακόμα ονειρευόταν καριέρα στο βαριετέ.
«Νονοί» της οι αξιωματικοί του
στρατού που σύχναζαν εκεί και αποκαλούσαν τη νεαρή τραγουδίστρια Coco. Κάπως
έτσι της έμεινε το παρατσούκλι με το οποίο έγινε, τελικά, διάσημη. Όχι στο
βαριετέ αλλά δε βαριέστε….
Το 1909 άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο
Παρίσι, με γυναικεία καπέλα. Ίδρυσε ομώνυμο οίκο μόδας που παραμένει στην
επικαιρότητα μέχρι σήμερα. Το 1923 δημιούργησε το άρωμα Σανέλ νούμερο 5, εφηύρε
το μικρό μαύρο φόρεμα και τη στενή
φούστα.
Η επιτυχία της οφείλεται στις πραγματικά πρωτότυπες και τολμηρές για την εποχή τους δημιουργίες της αλλά και στις διασυνδέσεις της με την Αγγλική αριστοκρατία.
Η επιτυχία της οφείλεται στις πραγματικά πρωτότυπες και τολμηρές για την εποχή τους δημιουργίες της αλλά και στις διασυνδέσεις της με την Αγγλική αριστοκρατία.
Μόνο το όνομά της είναι αρκετό για να
οριστεί ένα ζευγάρι παπούτσια, ένα ταγέρ, μία ατζέντα, ένα άρωμα, ένα κόσμημα,
μία ολόκληρη εμφάνιση. Προσδίδει prestige, ποιότητα, άμεμπτο γούστο και
αλάνθαστο στυλ. Είναι μια υπογραφή αρτιότητας. Η Κοκό Σανέλ είχε ελάχιστη
υπομονή και πολύ ταλέντο. Δε θα μπορούσε να καταφέρει τίποτα λιγότερο. Η Κοκό
Σανέλ ήταν πρωτοποριακή σχεδιάστρια μόδας. Η μοντέρνα και νεωτεριστική
φιλοσοφία της, οι εμπνευσμένες γυναικείες μόδες -από τις αντρικές- και η
αναζήτηση της πολυτελούς απλότητας, την έκαναν αναμφισβήτητα τη σημαντικότερη
φιγούρα στην ιστορία της μόδας του 20ου αιώνα. Η επιρροή της στην υψηλή ραπτική
ήταν τόση, (μέχρι το θάνατό της, στα 87 της, η Γαλλίδα σχεδιάστρια κατόρθωσε να
εγκαθιδρύσει τον εαυτό της ως το σημαντικότερο και ίσως το μοναδικό ρυθμιστή
της μόδας του 20ού αιώνα), που ήταν το μόνο πρόσωπο στον τομέα της που
αναφερόταν στο περιοδικό TIME, ανάμεσα στους 100 ανθρώπους με τη μεγαλύτερη
επιρροή στον 20ό αιώνα.
Μια γυναίκα μπροστά από την εποχή
της, στην πραγματικότητα, ίσως η πρώτη γυναίκα στο κίνημα απελευθέρωσης των
γυναικών. Η φήμη της Chanel και το ύφος της, παρέμειναν περισσότερο από τη ζωή
της. Η Chanel, βέβαια, δεν θα προσδιόριζε ποτέ τον εαυτό της ως φεμινίστρια,
στην πραγματικότητα περισσότερο μιλούσε για θηλυκότητα παρά για φεμινισμό,
παρ'όλα αυτά η δουλειά της είναι αδιαμφισβήτητα μέρος της απελευθέρωσης των
γυναικών. Στάθηκε σωσίβια λέμβος για τις γυναίκες, όχι μία, αλλά δύο φορές,
κατά τη διάρκεια δυο ξεκάθαρα διαφορετικών περιόδων, που χώριζαν πολλές
δεκαετίες: τη δεκαετία του 1920 και τη δεκαετία του 1950. Όχι μόνο έκανε
αποδεκτά νέα στυλ και υφάσματα, αλλά έκανε μόδα την ανάγκη και την απροκάλυπτη
ανυπακοή. Επειδή δεν άντεχε οικονομικά τα μοδάτα ρούχα της περιόδου, τα
απέρριψε και έφτιαξε δικά της, χρησιμοποιώντας σπορ jackets και γραβάτες, που
μόνο οι άντρες φορούσαν στην καθημερινότητά τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι συσχετίστηκε με
το μοντἐρνο κίνημα συμπεριλαμβανομένων των Ντιάγκιλεφ, Πάμπλο Πικάσο,
Στραβίνσκι και Κοκτώ. Όπως αυτοί οι καλλιτέχνες, έτσι και η ίδια ήταν
αποφασισμένη να σπάσει τους παλαιούς κώδικες και να βρει ένα τρόπο να εκφράσει
τον εαυτό της. Ο Κοκτώ κάποτε είπε γι’ αυτήν ότι «ήταν κάτι σαν θαύμα, δούλεψε
στον κόσμο της μόδας με κανόνες οι οποίοι είχαν αξία μόνο για τους ζωγράφους,
τους ποιητές και τους μουσικούς».
Οι καινοτομίες της είναι βασικά
κομμάτια της γκαρνταρόμπας πολλών γενεών γυναικών: τα jersey ταγέρ και
φορέματα, τα ντραπέ τουρμπάνια, τα πουκάμισα, οι πλισέ φούστες, τα γυναικεία
πουλόβερ, οι μπλούζες χωρίς γιακά, τα τουίντ (πλεχτά) ταγέρ, τα blazer, οι
δίχρωμες (μπεζ με μαύρη μύτη) γόβες χωρίς φτέρνα, τα strapless φορέματα, οι
καμπαρντίνες... Δημιούργησε, επίσης, το μικρο μαὐρο φόρεμα, τη ζώνη-αλυσιδα, το
άρωμα № 5, το total look, τα κοσμήματα στα ρούχα, το κασμιρένιο κάρντιγκαν, την
καπιτονέ τσάντα με την αλυσίδα, τις γυναικείες πυτζάμες (τις οποίες κατόρθωσε
να κάνει και κοινωνικά αποδεκτές), το unisex στυλ, το gypsy look και τα
γυναικεία παντελὀνια, ενώ, επίσης, αυτή ήταν που καθιέρωσε το μαὐρισμα και τα
κοντἀ μαλλιά στις γυναίκες.
Η σχεδιάστρια χρησιμοποίησε, επίσης,
τα ζωηρά χρώματα και τα θηλυκά τυπωμένα σιφόν στα σχέδιά της που αφορούσαν την
πρωινή ένδυση. Τα βραδινά της σύνολα ακολούθησαν τη μακριά και λεπτή γραμμή για
την οποία η σχεδιάστρια ήταν γνωστή, αλλά και το ενσωματωμένο τούλι, τη
δαντέλλα, και τα διακοσμητικά στοιχεία που μαλακώνουν και κάνουν ρομαντικότερο
το ένδυμα.
Τα γεγονότα της ζωής της Κοκό Σανέλ
δείχνουν ότι αναγνώρισε από νωρίς, κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας της, ότι
η κοινωνία και η μόδα συνδέονται άμεσα και περίπλοκα μεταξύ τους. Τα παθιασμένα
ενδιαφέροντα της σχεδιάστριας ενέπνευσαν τις μόδες της. Το διαμέρισμά της και ο
ιματισμός της ακολουθούσαν την αγαπημένη της χρωματική παλέτα, σκιές του μπεζ,
του μαύρου και του λευκού. Αντικείμενα από τη συλλογή τέχνης της και τα
θεατρικά ενδιαφέροντά της, της παρείχαν την κατάλληλη έμπνευση για τα θέματα
των collections της. Όταν η Σανέλ παρευρέθηκε σ’ ένα χορό μεταμφιεσμένων,
ντύθηκε σαν μια φιγούρα από πίνακα του Βατώ (Watteau) και αργότερα ξαναδούλεψε
αυτό το κοστούμι και το μετέτρεψε σε γυναικείο κοστούμι.
Η Σανέλ, επίσης, εμπνεόταν για τις
δημιουργίες της από την καθημερινότητα και την προσωπική της ζωή. Κατά τη
διάρκεια του δεσμού της με τον Etienne Balsan εμπνεύστηκε τα σύνολα ιππασίας,
ενώ η συμβίωσή της με το δούκα του Γουέστμινστερ, την οδήγησε σε μια αγγλική
περίοδο - που κατόρθωσε να την εισάγει στους κλειστούς υψηλους κύκλους της
κοινωνίας. Η συνεχής ανάγκη για υψηλή ραπτική και τα χρήματα.
Μετά τον πόλεμο κατηγορήθηκε -μάλλον άδικα- για συνεργασία με τους Ναζί.
Συμπεριλαμβάνεται στις 100 πιο σημαντικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα..
Ας δούμε τα πιο σπουδαία
αποφθέγματά της, που μέσα τους περικλείεται όλη της η φιλοσοφία:
Μια γυναίκα οφείλει να είναι δυο
πράγματα: αριστοκρατική και υπέροχη.
“ Μπορείς να είσαι πανέμορφη στα τριάντα, γοητευτική
στα σαράντα, και ακαταμάχητη για το υπόλοιπο της ζωής σου.”
Δεν υπάρχει χρόνος για μονοτονία.
Υπάρχει χρόνος για εργασία. Και ο χρόνος για αγάπη. Αυτά δεν αφήνουν χρόνο για
τίποτα άλλο”.
Οι γυναίκες ήταν ανέκαθεν οι ισχυροί
του κόσμου. Οι άνδρες αναζητούν πάντα από τις γυναίκες λίγο μαξιλάρι να
ακουμπήσουν το κεφάλι τους. Πάντα λαχταρούν τη μητέρα που τους κρατούσε ως
βρέφη.
“Οι άνδρες θυμούνται πάντα μια γυναίκα που τους προκάλεσε ανησυχία
και αμηχανία”.
“Μόνο εκείνοι που δεν έχουν μνήμη
επιμένουν για την πρωτοτυπία τους.”
“ Όταν το
φόρεμα είναι άθλιο θα θυμούνται το φόρεμα, όταν το φόρεμα είναι τέλειο θα θυμούνται τη γυναίκα.”
“Αν η ζωή μου δεν με ευχαριστεί, δημιουργώ εγώ
τη ζωή μου.”
“Θα επιβάλω το μαύρο, είναι πολύ ισχυρό, το
μαύρο χρώμα εξαφανίζει οτιδήποτε άλλο γύρω του”.
“Αν ξέρετε ότι οι άνδρες είναι σαν τα παιδιά,
ξέρετε τα πάντα!”
“Ζεις μόνο μία φορά, ας είναι
τουλάχιστον διασκεδαστική. “
Κανένας δεν είναι νέος μετά τα
σαράντα, αλλά μπορεί να είναι κανείς ακαταμάχητος σε όλες τις ηλικίες.
Για να είναι κανείς αναντικατάστατος,
πρέπει να είναι πάντα διαφορετικός.
Ψάξε για τη γυναίκα μέσα στο φόρεμα.
Αν δεν υπάρχει γυναίκα, δεν υπάρχει φόρεμα.
Κάθε γυναίκα έχει την ηλικία που της
αξίζει.
Μια γυναίκα που δεν φοράει άρωμα δεν
έχει μέλλον.
Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν λεφτά και
υπάρχουν άνθρωποι που είναι πλούσιοι.
Η μόδα περνάει, μόνο το στυλ μένει
πάντα το ίδιο.
Η πιο θαρραλέα πράξη είναι να
σκέφτεσαι μόνος σου, φωναχτά.
Στα τριάντα της μια γυναίκα πρέπει να
διαλέξει ανάμεσα στον πισινό της και στο πρόσωπό της.
Η κομψότητα δεν έχει να κάνει με το
να βάλεις ένα καινούργιο φόρεμα.
Η πολυτέλεια δεν είναι το αντίθετο
της φτώχειας αλλά της χυδαιότητας.
Υπάρχει καιρός για δουλειά και
υπάρχει καιρός για αγάπη. Έτσι δεν υπάρχει καιρός για τίποτε άλλο.
Ωραία μάτια είναι μόνο εκείνα που μας
κοιτούν με τρυφερότητα.
Οι γυναίκες ήταν ανέκαθεν οι ισχυροί
του κόσμου. Οι άνδρες αναζητούν πάντα από τις γυναίκες λίγο μαξιλάρι να
ακουμπήσουν το κεφάλι τους. Πάντα λαχταρούν τη μητέρα που τους κρατούσε ως
βρέφη.
Η πολυτέλεια πρέπει να είναι άνετη,
αλλιώς δεν είναι πολυτέλεια.
Δεν κάνω μόδα, ΕΙΜΑΙ μόδα.
Η μόδα είναι αρχιτεκτονική. Είναι
ζήτημα αναλογιών.
Το καλύτερο χρώμα στον κόσμο είναι το
χρώμα που σου πάει.
Αν ντυθείτε άκομψα, θα θυμούνται το
ρούχο. Αν ντυθείτε άψογα θα θυμούνται εσάς.
Οι γυναίκες σκέφτονται όλα τα χρώματα
εκτός από την απουσία χρώματος. Έχω πει ότι το μαύρο τα έχει όλα. Το λευκό
επίσης. Η ομορφιά τους είναι απόλυτη. Αποτελούν την τέλεια αρμονία.
Ήθελα να δώσω στη γυναίκα άνετα ρούχα
που θα ρέουν στο σώμα της. Μία καλοντυμένη γυναίκα νιώθει σαν να είναι γυμνή.
Η μόδα που δεν φτάνει στους δρόμους
δεν είναι μόδα.
Μια γυναίκα με όμορφα παπούτσια δεν
είναι ποτέ άσχημη.
Η απλότητα είναι το κλειδί για την
αληθινή κομψότητα.
Πηγές του παρόντος
άρθρου για το Λογοτεχνικό
περιβόλι!©:
0 Σχόλια