Μπορεί το μάθημα της
οικιακής οικονομίας να ήταν από τα βασικότερα την εποχή που οι γονείς μας ήταν
μαθητές, όμως στις μέρες μας είναι από τα… βαρετότερα, ειδικά αν διδάσκεται με
τρόπο διεκπαιρεωτικό. Στις μέρες μας το βάρος έχει πέσει στα μαθήματα STEM –και
αυτό δεν είναι κακό. Έχει, όμως, οδηγήσει στο να μπορούν οι μαθητές του
Γυμνασίου να λύσουν τις πιο σύνθετες εξισώσεις, αλλά να τους είναι αδύνατον να
κρατήσουν μία βελόνα στο χέρι τους και να ράψουν ένα κουμπί. Πώς ακριβώς τους
προετοιμάζει αυτό για τον αληθινό κόσμο;
Σκεφτείτε το: Μπορούν
τα 12χρονα παιδιά μας να μαγειρέψουν; Να καθαρίσουν κανονικά το δωμάτιό τους;
Γνωρίζουν τι είναι ο Φ.Π.Α.; Τι ακριβώς πληρώνουμε με τον ΕΝΦΙΑ; Χρήσιμη η
Χημεία και η Βιολογία, σπουδαίο μάθημα τα Αρχαία, όμως… αν στα 18 χρειαστεί να
ζήσουν μόνα τους, θα μπορέσουν να επιβιώσουν;
Ένας από τους λόγους
που το μάθημα αυτό δεν έχει την αξία που θα έπρεπε, είναι το γεγονός ότι οι
«οικιακές εργασίες», τις οποίες παρουσιάζει, έχουν θεωρηθεί με τα χρόνια
«γυναικείες», άρα δεν αφορούν σχεδόν τη μισή τάξη. Υπάρχει, όμως, κανείς που
διαφωνεί, ότι το καθάρισμα του σπιτιού και το μαγείρεμα είναι δουλειές που
αφορούν και τα δύο φύλα;
Επιπλέον, αυτά που
διδάσκονται στο μάθημα αυτό, θεωρούνται από πολλούς «απλοϊκά», συγκριτικά με τα
μαθήματα της άλγεβρας και της φυσικής. Κι όμως, αν το σκεφτεί κανείς με πιο
ανοιχτό μυαλό θα συνειδητοποιήσει, ότι τα παιδιά θα μπορέσουν να εκτιμήσουν
πολύ καλύτερα τις επιστήμες αν αντιληφθούν την εφαρμογή τους στην αληθινή ζωή.
Και… μαντέψτε: Ίσως
εκτιμήσουν περισσότερο και όσα προσφέρουν οι γονείς τους στην οικογένεια. Το
μαγείρεμα, το σιδέρωμα, την εξόφληση λογαριασμών και χιλίων δύο άλλων
οικονομικών υποχρεώσεων.
Πώς περιμένουμε το
σχολείο να προετοιμάσει τα παιδιά μας για τον έξω κόσμο, για να σταθούν στο
κοινωνικό σύνολο ή να αναζητήσουν εργασία, αν δεν γνωρίζουν τις βασικές
ικανότητες που οφείλει να έχει ένας ενήλικας; Ναι, το να ράψουν ένα κουμπί στο
πουκάμισο που έφυγε λίγο πριν ξεκινήσουν το πρωί για το γραφείο μπορεί να
ακούγεται αστείο. Δεν είναι, όμως, αστείο το να μην μπορούν να συμπληρώσουν τα
στοιχεία τους σε μια υπεύθυνη δήλωση. Το να δυσκολεύονται να υπολογίσουν πόσα
χρήματα χρειάζονται κάθε μήνα για τα βασικά τους έξοδα, αναλογικά με τα έσοδά
τους. Ή το να μην ξέρουν να φτιάξουν ένα βασικό γεύμα.
Η έλλειψη αυτών των
ικανοτήτων, μπορούν πραγματικά να δυσκολέψουν τρομερά τη ζωή ενός νέου ενήλικα,
αλλά και να τον οδηγήσουν να νιώσει τρομερή ανεπάρκεια και έλλειψη
αυτοπεποίθησης. Αυτό θέλουμε, όμως; Παιδιά-επιστήμονες αγκιστρωμένα πάνω μας,
επειδή δεν ξέρουν πώς πληρώνεται το ρεύμα;
Μια μικρής κλίμακας έρευνα που έλαβε πρόσφατα
χώρα στο Πανεπιστήμιο του Texas στο Arlington, έδειξε, ότι οι πρωτοετείς
φοιτητές δεν είχαν ιδέα, ότι αν έχουν κάποιο σπίτι στο όνομά τους, χρειάζεται
να πληρώνουν φόρο γι’αυτό εφ’όρου ζωής. Ο λόγος; Στο σχολείο δεν τους μίλησε
ποτέ κανείς γι’αυτό. Η επικεφαλής της έρευνας, Marti Harvey, αναφέρει σχετικά:
«Είναι αποτυχία του εκπαιδευτικού συστήματος, το να φεύγουν τα παιδιά από το
Λύκειο χωρίς να έχουν τέτοιες βασικές γνώσεις. Είναι σημαντικό να δοθεί
μεγαλύτερο βάρος στο μάθημα της Οικιακής Οικονομίας. Ας μετονομαστεί σε ‘Εφόδια
Ζωής’ και ας γίνει πιο ουσιαστικό. Τα παιδιά χρειάζεται μαζί τα μαθήματα
οικονομικών να μάθουν και την αποταμίευση, το έξυπνο shopping, βασικές γνώσεις
μαγειρικής και διαχείρισης χρόνου. Χρειάζεται να εξοπλιστούν σωστά για να
κάνουν καλή αρχή στη ζωή τους. Χρειάζεται να εξισορροπήσουν την θεωρία με τον
ρεαλισμό –μόνο έτσι θα προετοιμαστούν σωστά για το μέλλον τους.»
«Ήσσονος σημασίας» το
μάθημα της Οικιακής Οικονομίας στα ελληνικά σχολεία
Το μάθημα της Οικιακής
Οικονομίας, είναι ίσως αυτό που έχει απαξιωθεί περισσότερο από κάθε άλλο στο
Γυμνάσιο. Πρόκειται για ένα μάθημα το οποίο ενώ διδασκόταν και τις 3 χρονιές
του Γυμνασίου, πλέον διδάσκεται μόνο στην Α’ Γυμνασίου για δύο ώρες κάθε
εβδομάδα, ενώ από πέρσι εντάσσεται στα «Οικονομικά», καθώς ο ίδιος ο τέως υπ.
Παιδείας Κ. Γαβρόγλου το χαρακτήρισε μάθημα «ήσσονος σημασίας».
Όπως χαρακτηριστικά μας
περιγράφει στο Infokids.gr η κ. Αλεξάνδρα Μιχαλακοπούλου, η οποία είναι
καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας και διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Χαϊδαρίου,
«στο μάθημα αυτό μιλάμε για την διατροφή, την αγωγή της υγείας και του
καταναλωτή, τα οικονομικά, τις ανθρώπινες σχέσεις, το περιβάλλον και την
οικολογία. Πράγματα, δηλαδή, που τα παιδιά συναντούν στην καθημερινή τους ζωή.
Δυστυχώς, όμως, δίνεται πολύ λίγη αξία στο σημαντικό αυτό μάθημα, συγκριτικά με
τα άλλα κράτη. Στην Κύπρο το μάθημα αυτό διαρκεί 6 χρόνια –σε όλο το Γυμνάσιο
και το Λύκειο. Είναι ένα κοινωνικό μάθημα που το υπουργείο Παιδείας εντάσσει
από πέρσι, με τις αλλαγές του νόμου Γαβρόγλου, στα Οικονομικά, παρόλο που οι
εκπαιδευτικοί έχουμε ζητήσει να μην γίνει αυτό. Λόγω συμφερόντων, όμως, δεν
εισακουστήκαμε.»
Η κ. Μιχαλακοπούλου
εξηγεί, ότι είναι πολλοί αυτοί που θεωρούν υποτιμητικό αυτό το μάθημα, «γιατί
θέλουν τα παιδιά να γίνουν επιστήμονες, όχι να μάθουν για τα οικιακά». Έτσι, το
συρρικνώνουν, ειδικά από τότε που το Χαροκόπειο στράφηκε προς οικονομική κατεύθυνση.
«Κι όμως, θεωρώ ότι είναι ένα μάθημα που ηρεμεί τα παιδιά, αν ο εκπαιδευτικός
μπορεί να το παρουσιάσει σωστά και να το δει σοβαρά. Τα ευχαριστεί και τους
δίνει την ευκαιρία να μιλήσουν και να μάθουν για πράγματα που κανένα άλλο
μάθημα δεν τους επιτρέπει».
Πηγή: Radio4
0 Σχόλια