Αδεια λειτουργίας σε 3
τζαμιά στην Κω και στη Ρόδο έδωσε το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με
απόφαση της αρμόδιας υπουργού Νίκης Κεραμέως διαπιστώθηκε η νόμιμη λειτουργία
των μουσουλμανικών χώρων λατρείας, «Ντεφτεντάρ Τζαμί» και «Χασάν Πασά Τζαμί»
στην Κω καθώς και του «Τεμένους Ιμπραήμ Πασά» στη Ρόδο «διότι σύμφωνα με τα
κατατεθειμένα έγγραφα και δικαιολογητικά τεκμαίρεται η ύπαρξη και η χρήση του
ως χώρου λατρείας ήδη προ του 1955 μέχρι και σήμερα», σύμφωνα με το
protothema.gr
Διαβάστε εδώ τις άδειες
λειτουργίας για το «Ντεφτεντάρ Τζαμί»,
το «Χασάν Πασά Τζαμί», το «Τέμενος Ιμπραήμ Πασά».
Η εξέλιξη αυτή οδήγησε
τον «Οργανισμό Διαχειρίσεως Κτημάτων Βακούφ Κω», ιδιοκτήτη όλων των
μουσουλμανικών τεμενών και νεκροταφείων στη νήσο Κω, να εκφράσει δημοσίως τις
ευχαριστίες του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για την
ικανοποίηση του αιτήματος του: «Με την διαπιστωτική πράξη του Υπουργείου Παιδείας
και Θρησκευμάτων που αποδεικνύει έμπρακτα και στηρίζει το Ισλάμ με την
νομοθεσία που έχει εφαρμόσει, λάβαμε σήμερα την νόμιμη άδεια λειτουργίας των
μουσουλμανικών χώρων λατρείας τόσο για το Τέμενος στο Πλατάνι όσο και για το
Τέμενος Ντεφτερντάρ στην Πλατεία Ελευθερίας. Με αυτό τον τρόπο το Υπουργείο
Παιδείας και Θρησκευμάτων δείχνει πόσο στηρίζει και είναι κοντά στην
Μουσουλμανική κοινότητα του νησιού. Μετά και την αποκατάσταση των Τεμενών, θα
τεθούν σε λειτουργία και τα δύο νόμιμα. Ευχαριστούμε το Υπουργείο Παιδείας και
Θρησκευμάτων, τον Γ.Γραμματέα Θρησκευμάτων κ Καλαντζή Γιώργο και ιδιαίτερα την
Υπουργό κα Νίκη Κεραμέως για την άμεση υλοποίηση και ολοκλήρωση των αδειών
λειτουργίας για τα δύο Τεμένη».
Η σύσταση του
«Οργανισμού Διαχειρίσεως Κτημάτων Βακούφ Κω» όπως και του «Οργανισμού
Διαχειρίσεως Κτημάτων Βακούφ Ρόδου», ιδιοκτήτη όλων των μουσουλμανικών Τεμενών
και Νεκροταφείων στη νήσο Ρόδου, έγινε με κυβερνητικό διάταγμα του Ιταλού
κυβερνήτη των νήσων του Αιγαίου το 1929. Οι οργανισμοί αυτοί υφίστανται και
μετά την προσάρτηση της Δωδεκανήσου στο Ελληνικό Κράτος τον Απρίλιο του 1947
και διοικούνται από 5μελές διοικητικό συμβούλιο, που αποτελείται από
μουσουλμάνους Ελληνες υπηκόους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία,
που παραθέτουν οι παραπάνω οργανισμοί, η οικοδόμηση και η ονομασία του μνημείου
«Ντεφτεντάρ Τζαμί» αποδίδεται στην υπουργό Οικονομικών του σουλτάνου Ιμπραήμ
Εφέντη, καθώς τον τίτλο του δεφτερδάρη (defterdar) κατείχαν ανώτατοι
οικονομικοί αξιωματούχοι της οθωμανικής διοίκησης. Χρονολογικά, πιθανότατα,
εντάσσεται στην ίδια εποχή με το τέμενος του Γαζή Χασάν Πασά. Κατ’ άλλη
μαρτυρία, υπήρχε παράδοση ότι το τέμενος ήταν παλαιός χριστιανικός ναός που
ετιμάτο στο όνομα της Αγίας Παρασκευής.
Το μνημείο «Χασάν Πασά
Τζαμί» χτίστηκε το 1778, από τον Αλγερινό Γαζή Χασάν Πασά. Πρόκειται για ένα
κτίριο με όμορφη και πεντακάθαρη αυλή στην οποία δεσπόζει μια αρχαία μαρμάρινη
γούρνα την οποία χρησιμοποιούσαν για να αλέθουν σιτάρι. Στο σεισμό του 1933, ο
Μιναρές υπέστη σοβαρές ζημιές που όμως οι Ιταλοί φρόντισαν ν’ αποκαταστήσουν.
Οσο για το «Τζαμί Ιμπραήμ Πασά», το παλαιότερο τέμενος της Ρόδου, βρίσκεται
στην πλατεία Πλάτωνος με τη μαρμάρινη επιγραφή στο τύμπανο της κεντρικής
εισόδου του, να μας πληροφορεί ότι το έχτισε ο σουλτάνος Σουλεϊμάν το 1540 –
1541 μ.Χ.
Στο μεταξύ, η Κως και η
Ρόδος έχουν μπει στο στόχαστρο της Τουρκίας με την Αγκυρα να έχει ξεκινήσει,
εκτός των άλλων προκλήσεων της, και προπαγάνδα περί δήθεν ύπαρξης «τουρκικής
μειονότητας» στα νησιά αυτά. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκε στη Σμύρνη το διήμερο
10-11 Οκτωβρίου 2019 Διεθνές Συμπόσιο για τους «Τούρκους» σε Ρόδο και Κω από
τον Σύνδεσμο Πολιτισμού και Αλληλεγγύης των μουσουλμάνων Ρόδου-Κω και
Δωδεκανήσου (ROISDER) με την υποστήριξη του πανεπιστημίου Yaşar.
Το «Ντεφτεντάρ Τζαμί»
Κύριος ομιλητής ήταν ο
Δρ Mustafa Kaymakçı, πρόεδρος της ROİSDER, ο αντιπρόεδρος της οργάνωσης FUEN
Gösta Toft, ο δήμαρχος της Karşıyaka Cemil Tuğay Karşıyaka, ο καθηγητής Δρ.
Mustafa İduğ (δήμαρχος στο Μπουρνόβα και ο Δρ. M. Cemali του Πανεπιστημίου της Σμύρνης
αλλά και εκπρόσωποι από τις κοινότητες των μουσουλμάνων σε Ρόδο και Κω από την
Ελλάδα. Ανάμεσα στα θέματα, που συζητήθηκαν ήταν η εκπαίδευση στην τουρκική
γλώσσα, το πρόβλημα της θρησκείας και της λατρείας και η διατήρηση της
πολιτιστικής κληρονομιάς των Οθωμανών Τούρκων, «το πρόβλημα του μίσους και της…
καταπίεσης του ελληνικού κράτους» και τα ζητήματα των «τουρκο-μουσουλμανικών»
ιδρυμάτων και των Βακουφίων.
Το ειδησεογραφικό
πρακτορείο Anadolu αναπαρήγαγε την τουρκική προπαγάνδα μέσω του άρθρου με τον
τίτλο, «Η μουσουλμανική ιδιοκτησία των Τούρκων των Δωδεκανήσων εξαφανίζεται»,
στο οποίο αναπτυσσόταν ο ισχυρισμός ότι στη Δωδεκάνησο φιλοξενείται μία
«τουρκική-μουσουλμανική» μειονότητα 6.000 ατόμων. Μιλώντας στο συμπόσιο, ο
Mustafa Kaymakçı, σημείωσε ότι μέχρι πρόσφατα υπήρχε η αντίληψη ότι η περιοχή
της Δυτικής Θράκης ήταν η μόνη περιοχή της χώρας όπου ζουν «Τούρκοι» ενώ στα
ελληνικά νησιά της Ρόδου και της Κω, υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που
αναγνωρίζονται ως «Τούρκοι» και μουσουλμάνοι. «Ωστόσο, οι ελληνικές αρχές δεν
αναγνωρίζουν την πολιτιστική ταυτότητα των Τούρκων που ζουν στα νησιά των
Δωδεκανήσων, καθώς τα νησιά βρίσκονταν υπό ιταλική κατοχή όταν υπογράφηκε η
Συνθήκη της Λωζάνης του 1923».
Πηγή: pentapostagma.gr
0 Σχόλια