Η ιστορία της εικονικής εμπλοκής ελληνικών και τουρκικών πολεμικών αεροσκαφών κοντεύει να συμπληρώσει χρονικά μισό αιώνα, αφού οι γειτονικές προκλήσεις από αέρος έχουν τη ρίζα τους στις μαύρες μέρες της Κύπρου το 1974.
Τότε ξεκίνησαν οι μαζικές είσοδοι των τουρκικών μαχητικών στο FIR Αθηνών. Τα προηγούμενα χρόνια, υπήρχαν μόνο μεμονωμένα περιστατικά, στα οποία μόλις οι Τούρκοι αεροπόροι αντιλαμβάνονταν την παρουσία της ελληνικής αναχαίτισης, αποχωρούσαν άμεσα.
Η εισβολή στην Κύπρο οδήγησε την τουρκική αεροπορία να κλιμακώσει τις ενέργειές της, επιδιώκοντας μέχρι και την κατάρριψη ελληνικού μαχητικού, με σαφή στόχο να στείλει το μήνυμα του «δεύτερου μετώπου» στο Αιγαίο.
Απώτερος σκοπός ήταν να αποκόψει την ελληνική Πολεμική Αεροπορία από τις επιχειρήσεις στην Κύπρο, καθώς υπήρχε η ανησυχία ότι μια ενδεχόμενη συμμετοχή της σε αυτές θα έθετε σε κίνδυνο το τουρκικό προγεφύρωμα εκεί.
Εκείνες τις τεταμένες ημέρες βέβαια τα όρια της εικονικής από την πραγματική εμπλοκή ήταν τόσο λεπτά που τα πάντα κρεμόταν από μία κλωστή. Αυτή η κλωστή έσπασε την τρίτη ημέρα της εισβολής, στις 22 Ιουλίου του ’74, οπότε και η αεροπορική δραστηριότητα πάνω από το Αιγαίο ήταν εξαιρετικά αυξημένη, με τα τουρκικά μαχητικά να προσβάλλουν μαζικά τον εναέριο ελληνικό χώρο.
Στα ελληνικά αεροδρόμια, οι χειριστές βρίσκονταν μέσα στα κόκπιτ των αεροσκαφών, σε ετοιμότητες των δύο ή πέντε λεπτών. Μεταξύ αυτών, ο υποσμηναγός Γιάννης Δινόπουλος και ο ανθυποσμηναγός Θωμάς Σκαμπαρδώνης, χειριστές της 337 ΜΑΗ (Μοίρας Αναχαίτισης Ημέρας) που έδρευε τότε στην 111 ΠΜ της Ν. Αγχιάλου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές πιλότοι πριν χρόνια, σε συνεντεύξεις τους στα περιοδικά Cockpit και Πόλεμος & Ιστορία, τα ιστορικά γεγονότα εξελίχθηκαν ως εξής.
Γύρω στις 13.30 οι δύο χειριστές των αεροσκαφών τύπου F-5 έλαβαν διαταγή απογείωσης. Λόγω βλάβης στον ασύρματό του, ο Δινόπουλος διέταξε τον Σκαμπαρδώνη να ηγηθεί του σχηματισμού ως Νο 1, όπως και έγινε. Ο Σκαμπαρδώνης ακολουθώντας τις οδηγίες του σταθμού ραντάρ του Πηλίου (“Joker”) κατευθύνθηκε προς το Β. Αιγαίο, ενώ ο Δινόπουλος τον ακολουθούσε καλύπτοντάς τον από ψηλότερα.
Κατευθυνόμενος προς την περιοχή μεταξύ Αγ. Ευστρατίου και Λήμνου, σε ύψος 18.000 ποδιών, ο Σκαμπαρδώνης ειδοποιήθηκε από το Joker ότι τα εχθρικά ίχνη πλησίαζαν και σχεδόν αμέσως είδε δύο τουρκικά F-102 σε κλειστό σχηματισμό στα αριστερά του, σε απόσταση περίπου 200 μέτρων. Αμέσως έστριψε σκληρά αριστερά προκειμένου να βρεθεί πίσω τους, ενώ και τα τουρκικά αεροσκάφη έκαναν το ίδιο, προσπαθώντας να βρεθούν στην «ώρα 6» του ελληνικού F-5.
Ο Σκαμπαρδώνης συνέχισε την κλειστή αριστερή στροφή με μέγιστες τιμές επιτάχυνσης προκειμένου να διατηρήσει οπτική επαφή με τα εχθρικά αεροσκάφη. Όταν το υψόμετρο του έδειξε τα 10.000 πόδια, ξεκίνησε επιθετικούς ελιγμούς προσπαθώντας να εντοπίσει τους διώκτες του, που προς στιγμήν τους είχε χάσει και τον είχαν χάσει. Ο Δινόπουλος, που ακολουθούσε τον Σκαρμπαδώνη από μεγαλύτερο ύψος, δεν έγινε αντιληπτός από τους Τούρκους χειριστές. Όταν αυτό συνέβη, ήταν πολύ αργά για εκείνους…
Από το «παρασκήνιο» ο Δινόπουλος παρακολουθούσε με κάθε λεπτομέρεια όλη την εξέλιξη της αερομαχίας, πετώντας προς την περιοχή της εμπλοκής. Ήταν τότε, που είδε με τρόμο τις καταπακτές του Νο. 1 του τουρκικού σχηματισμού να ανοίγουν και ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά ένα βλήμα Falcon να εκτοξεύεται εναντίον του «μικρού».
Η γέμιση του πυραύλου ήταν ικανή να κομματιάσει το ελληνικό F-5, ωστόσο…..
Η συναρπαστική συνέχεια … ΕΔΩ
0 Σχόλια