«Δεν πουλώ ύφος, στυλ, λογοτεχνία. Δεν γράφω
διηγήματα. Καταθέτω γεγονότα και συμπτώματα της εποχής που ζω. Όλα όσα γράφω
συνέβησαν. Σε μένα ή σε άλλους. Χρόνια τώρα σπαταλιέμαι, παρακολουθώντας όλα κι
όλους.
Η ζωή περνά από μέσα μου, με διαποτίζει με την ασκήμια
της, με γεμίζει λύσσα με την αδικία της την οργανωμένη, με ταπεινώνει
με την ανημποριά μου ν’ αντιδράσω, να επαναστατήσω αποτελεσματικά, να
υπερασπιστώ το μαζικό μας εξευτελισμό.
Αν ξαναγινόμουν είκοσι χρόνων θα ξεκινούσα από τις
κορφές των βουνών, αντάρτης, ληστής, πειρατής, ν’ ανοίξω τα μάτια εκείνων που
δέχονται αδιαμαρτύρητα τη μοίρα τους, όσο και κείνων που εθελοτυφλούν. Όχι, η
επανάστασή μου δε θα στρεφόταν κατά του καταστημένου και του συστήματός του,
αλλά εναντίον εκείνων που το ανέχονται. Θα σκότωνα, θα τσάκιζα την κακομοιριά,
την υποταγή, την ταπεινοφροσύνη.
Η γη έτσι κι αλλιώς δε χωρά άλλους ταπεινούς και
καταφρονεμένους. Όπως δε χωρά άλλα φερέφωνα προκάτ επανάστασης.
Η ζωή γίνηκε πια πάρα πολύ απάνθρωπη για να την
καλουπώνουμε σε σχήματα, δε μας ανήκει καν, όπως δε μας ανήκει τίποτα, από τη
γη που κατοικούμε ως τα πρόσωπά μας.
Όταν ο κάθε τυχάρπαστος, ο κάθε τιποτένιος, μπορεί να
μάς δέσει πάνω σε μια καρέκλα, σ’ έναν πάγκο ή σ’ ένα κρεβάτι, να μάς φτύσει,
να μάς μαστιγώσει, να μάς βιάσει.
Το Σύστημα αποχαλινωμένο καλλιεργεί σκόπιμα την
ασυνειδησία, την αγριότητα, το χάος, καταλύοντας το σεβασμό για τον ανθρώπινο
παράγοντα. Δεν άφησε τίποτα ανεκμετάλλευτο, από το “χάσμα των γενιών” που
αποκόβει τους ανθρώπους μεταξύ τους και ετοιμάζει τους αυριανούς
παιδιά-καταδότες του Χίτλερ, ως την κατάργηση της οικογένειας.
Ο άνθρωπος βγαίνει στο σφυρί. Για να μη βρίσκει
το Σύστημα καμιά αντίδραση και να μπορέσει αύριο να βγάλει ελεύθερα
στο σφυρί και τις πατρίδες.
Ο Παπαδόπουλος ήταν μια δοκιμή και στον ευρωπαϊκό
χώρο, κατά το σύστημα των χιλιάδων πειραμάτων που πραγματοποιούνται σ’ όλες τις
περιοχές του πλανήτη. Η συνταγή είναι πια κοινή: Όταν ένας λαός σηκώσει κεφάλι
κατά του κυβερνήτη του, εκπρόσωπου του κεφαλαιοκρατικού συστήματος, βρείτε έναν
αλήτη και αναθέστε του να περάσει χειροπέδες σ’ αυτό το λαό. Κι αφήστε τον να
εξουθενωθεί.
Το πιθανότερο είναι να συνηθίσει και να ζήσει
εξουδετερωμένος από τριάντα μέχρι σαράντα χρόνια, όπως συνέβη στην Ισπανία και
την Πορτογαλία. Επειδή όμως οι καιροί αλλάζουν, τα πράματα πάνε γρηγορότερα, η
συνταγή τροποποιήθηκε.
Πάρτε τα κλειδιά από τον αλήτη, δώστε τα στον παλιό
κυβερνήτη και στείλτε τον να ξεκλειδώσει τις χειροπέδες. Ο λαός θα του
γλείφει τα χέρια, βλέποντάς τον σαν ελευθερωτή του.
Γι’ αυτό και μεις, τα σύγχρονα πειραματόζωα, οφείλουμε
να χρησιμοποιούμε πάντα τον όρο π.Χ., που θα σημαίνει τώρα πια “προ Χούντας”,
και μ.Χ., “μετά τη Χούντα”. Γιατί το πείραμα πέτυχε και δεν πρέπει να το
λησμονούμε ούτε στιγμή. Η Ελλάδα εκδίδεται, συνειδητά και ασύνειδα. Κι ούτε
ένας αθώος. Ανεύθυνος κανένας».
Το τραγούδι που ακολουθεί, το έγραψε ο
Μίλτος Πασχαλίδης για τη συγγραφέα Λιλή
Ζωγράφου.
Όταν ήταν στα
19, την είχε ερωτευτεί. Εκείνη ήταν αρκετά μεγαλύτερη
του, κάπου στα 60
και έκαναν ατέλειωτες συζητήσεις για τη ζωή,
την ιστορία, την μυθολογία.
Ας την γνωρίσουμε καλύτερα:
Βιογραφικά στοιχεία για την Λιλή Ζωγράφου:
Η συγγραφέας γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης στις 17 Ιουνίου του 1922, όπου πέρασε τα παιδικά της χρόνια.
Πατέρας της ήταν ο εκδότης εφημερίδας "Ανόρθωση", με ιδιαίτερα φιλελεύθερες ιδέες για την εποχή του και πάθος για τη δημοσιογραφία. Η Λιλή Ζωγράφου φοίτησε στο «Λύκειο Κοραής» και στο «Καθολικό Γυμνάσιο Ουρσουλινών» της Νάξου.
Σπούδασε φιλολογία στην Ελλάδα και
στο εξωτερικό. Κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής και ενώ ήταν έγκυος,
φυλακίστηκε για αντιστασιακή δράση και γέννησε στην φυλακή την θυγατέρα της,
μετέπειτα ποιήτρια Ρένα Χατζηδάκη (1943 – 2003). Μετά την απελευθέρωση,
εργάσθηκε ως δημοσιογράφος σε γνωστά περιοδικά και εφημερίδες, ταξιδεύοντας
παράλληλα πολύ στην Ευρώπη και στις Ανατολικές χώρες. Την περίοδο 1953 – 1954
έζησε στο Παρίσι.
Δημοσίευσε μικρά έργα της σε
λογοτεχνικά περιοδικά και πρωτοεμφανίστηκε στην βιβλιογραφία το 1949 με την
συλλογή από νουβέλες με τίτλο «Αγάπη». 'Εγινε ευρύτερα γνωστή 10 χρόνια
αργότερα, με το βιβλίο της για τον Νίκο Καζαντζάκη "«Νίκος Καζαντζάκης, ένας
τραγικός»".Kατά τη διάρκεια της δικτατορίας (1967-1974) δημοσίευε στο
δεκαπενθήμερο περιοδικό ΓΥΝΑΙΚΑ - που απευθυνόταν σε καλλιεργημένες γυναίκες
της μέσης τάξεως - άρθρα με ανατρεπτικό και πολιτικά τολμηρό περιεχόμενο που
έκρυβαν τον κίνδυνο να εξοργίσουν την στρατιωτική εξουσία.
Εξέφρασε έτσι τις δυνάμεις της
νεολαίας που επρόκειτο αργότερα να κάνουν τη δική τους εξέγερση. Τα αρθρα
εκείνα έμπασαν στον Τύπο της εποχής ένα καινούργιο ρεύμα ελευθερίας και
ανανεώσεως και έγιναν σημεία αναφοράς και ελπίδας για ένα καλύτερο μέλλον-- όχι
μόνον για τις γυναίκες αναγνώστριες του περιοδικού, που είδε την κυκλοφορία του
να απογειώνεται. Έδινε τότε διαλέξεις και οι αίθουσες ήταν κατάμεστες από νέο
κυρίως κόσμο.Τότε (1971) ήταν που έγραψε και το βιβλίο της για τον Ελύτη
(Ελύτης Ο Ηλιοπότης), το οποίο είχε δώσει στον ίδιο να το διαβάσει πριν
δημοσιευτεί.
Ο Ελύτης δεν το ενέκρινε, την
απέτρεψε - σχεδόν της απαγόρευσε - να το δημοσιεύσει. Αλλά εκείνη όχι απλώς το
δημοσίευσε αλλά και σε δημόσιες διαλέξεις της φανέρωσε, με πολλή στενοχώρια,
την αποδοκιμασία του ποιητή για το βιβλίο της.Ο Ελύτης (ο οποίος αργότερα, το
1979, βραβεύθηκε με το Νομπέλ Λογοτεχνίας) ίσως ήταν ευαίσθητος να μην
"παρερμηνεύεται" η ποίησή του, αλλά και η Λιλή Ζωγράφου υπερασπίστηκε
το δικαίωμά της να γράφει αυτά που είδε στην ποίησή του. Αυτή η πνευματική
ελευθερία, η εγρήγορση και η έντιμη μαχητικότητα είναι χαρακτηριστική της
Ζωγράφου σε όλα όσα έκανε και έγραψε, ακόμη και στα "λάθη"
της.Δημοσίευσε 24 βιβλία (μυθιστορήματα, νουβέλες και δοκίμια) που έχουν κάνει
αλλεπάλληλες εκδόσεις. Έγραψε σημαντικά δοκίμια για Έλληνες και ξένους
συγγραφείς. Επιπλέον, το μυθιστόρημά της «Η αγάπη άργησε μια μέρα» (1994)
διασκευάστηκε για την ελληνική τηλεόραση. Ο λόγος της υπήρξε αντισυμβατικός και
χαρακτηρίστηκε ως η σκοτεινή θεά Εκάτη της λογοτεχνίας μας.
Το βιβλίο
της «Η αγάπη άργησε μια μέρα » έγινε σήριαλ στην τηλεόραση ας το θυμηθούμε:
0 Σχόλια