Τι προβλέπει το πρόγραμμα που προκήρυξε το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη με δυνατότητες μεταφοράς φορτίων (όπως το εικονιζόμενο) μπορούν να αξιοποιηθούν σε ευρύ φάσμα εφαρμογών διττής χρήσης, στρατιωτικού, εμπορικού ή ανθρωπιστικού ρόλου. Το πρόγραμμα παραγωγής UAV στην Ελλάδα έχει ορίζοντα υλοποίησης 24 έως 36 μηνών. Ενα ακόμη πρόγραμμα που φιλοδοξεί να φέρει την Ελλάδα πιο κοντά στην παραγωγή εγχώριων δυνατοτήτων μη επανδρωμένων συστημάτων προκηρύχθηκε χθες από το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), με σκοπό οι εγχώριες δυνατότητες να αρχίσουν σύντομα να αναπτύσσονται. Συγκεκριμένα, το ΕΛΚΑΚ ζητεί την ανάπτυξη ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους (UAV) μεταφοράς φορτίου για αξιοποίηση σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών διττής χρήσης, στρατιωτικού, εμπορικού ή ανθρωπιστικού ρόλου. Σύμφωνα με την περιγραφή του ΕΛΚΑΚ, το συγκεκριμένο σύστημα «θα διασφαλίζει ταχεία και ακριβή παράδοση εφοδίων, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές, όπου η χρήση συμβατικών μέσων δεν είναι εφικτή ή αποδοτική. Η χρήση του θα μειώνει την έκθεση προσωπικού σε κινδύνους, θα βελτιώνει την ευελιξία στρατιωτικών επιχειρήσεων και θα ενισχύει την επιχειρησιακή απόδοση μέσω διασύνδεσης με άλλα αυτόνομα συστήματα».
Θα δούμε πλωτά drones και στο Αιγαίο;
Η προκήρυξη αφορά την προμήθεια τεσσάρων τέτοιων συστημάτων και κόστος 24 εκατ. ευρώ, και τα UAV αυτά θα χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εφοδίων κυρίως σε ορεινές περιοχές και βραχονησίδες. Η προκήρυξη του ΕΛΚΑΚ για UAV, λίγο μετά από εκείνη που δημοσιοποιήθηκε για μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (USV), είναι ενδεικτική της κατεύθυνσης που θέλει να ακολουθήσει ο νέος αυτός θεσμός για την υποστήριξη της εγχώριας καινοτομίας. Το UAV θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς φορτίου άνω των 100 κιλών, με ελάχιστη επιχειρησιακή οροφή πτήσης τα 3.000 πόδια και επιθυμητή τα 12.000 πόδια πάνω από το επίπεδο της θάλασσας. Το νέο UAV θα πρέπει να μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες, σε ανέμους έντασης άνω των 20 κόμβων. Πέρα από το σύστημα πλοήγησης και τη δυνατότητα αποφυγής εμποδίων, το αεροσκάφος θα πρέπει να είναι ανθεκτικό σε παρεμβολές (jamming) και κυβερνοεπιθέσεις. Στο σύστημα περιλαμβάνονται βέβαια και οι σταθμοί ελέγχου των UAV, όπως και τα μέτρα διασφάλισης που θα επιτρέπουν την αποτελεσματική λειτουργία του αεροσκάφους σε περιοχές χωρίς ή με παραποιημένο σήμα (spoofing) GPS.
Θα χρησιμοποιούνται για ταχεία και ακριβή παράδοση εφοδίων σε ορεινές περιοχές και βραχονησίδες, μειώνοντας την έκθεση προσωπικού σε κινδύνους.
Χρονικός ορίζοντας για την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος είναι 24 με 36 μήνες. Η απόκτηση ενός τέτοιου μη επανδρωμένου αεροσκάφους, το οποίο θα αναπτυχθεί, θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα και θα συντηρείται εντός της χώρας, καλλιεργεί σταδιακά τις συνθήκες για τη δημιουργία ενός τεχνολογικού οικοσυστήματος που θα μπορεί να υποστηρίξει και πλατφόρμες με μεγαλύτερες δυνατότητες. Το ΕΛΚΑΚ δεν έχει κάνει ακόμη το βήμα προς την κατεύθυνση ενός ελληνικού «Bayraktar», ωστόσο οι δυνατότητες που έχουν έως τώρα προκηρυχθεί κινούνται προς πολύ συγκεκριμένη κατεύθυνση, δηλαδή τη σταδιακή ανάπτυξη και μεγαλυτέρων UAV, που θα έχουν δυνατότητες αποστολών επιτήρησης του ανάγλυφου της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι αυτή τη στιγμή ο ρόλος αυτός διεκπεραιώνεται από τα ισραηλινής τεχνολογίας UAV τύπου Heron.
Τα νέα drones των Ενόπλων Δυνάμεων – Δοκιμές σε ακραίες συνθήκες
Το ΕΛΚΑΚ προκήρυξε, ακόμη, χθες ένα σύστημα περιορισμού μεταβατικών υπερτάσεων για την προστασία του δικτύου ηλεκτρικής τροφοδότησης και του κρίσιμου εξοπλισμού των πλοίων, ανεξαρτήτως τύπου, ρόλου ή αποστολής. Το σύστημα αυτό θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την τάση του δικτύου, θα εντοπίζει τα μεταβατικά φαινόμενα και θα ενεργοποιεί αυτόματα το κατάλληλο επίπεδο προστασίας, εξασφαλίζοντας ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έρχεται, επίσης, λίγες ημέρες μετά την προκήρυξη προγράμματος για την ανάπτυξη συστήματος διαχείρισης μάχης (ΣΔΜ) σε κανονιοφόρους. Και αυτά τα προγράμματα στοχεύουν στη σταδιακή δημιουργία εγχώριων τεχνολογικών δυνατοτήτων προκειμένου τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού να υποστηρίζονται κατά το δυνατόν με εγχώριες δυνατότητες.
Διαβάστε περισσότερα με: ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πηγή:kathimerini.gr
0 Σχόλια